Kultura rosyjska dzisiaj. Wybrane elementy (street art, muzyka, performance, happening, taniec) 09-SNJL3sl-11
Muzyka radzieckiego undergroundu jako tło społecznopolitycznych zmian. Fundamenty rosyjskiej muzyki alternatywnej końca XX w. (legendarna grupa Kino, Grażdanskaja Oborona, Zoopark i inn.). Wiktor Coj - ikona rosyjskiej popkultury.
Teksty piosenek muzyki alternatywnej jako próba zrozumienia rosyjskiej tożsamości. Współczesnego scena muzyczna rosyjskiego undergroundu: garażowe granie, (elektro) hip hop, (psycho)rap, postpunk i inne kierunki. Twórczość wybranych artystów i zespołów: Hasky, Aigel, Monetoczka, Czemodan, Ploho, Solomiennyje Jenoty i inn.
Taniec współczesny jako forma manifestacji wewnętrznego stanu emocjonalnego i budowania dialogu z widzem, taniec jako przestrzeń komunikacji
Taniec (post)nowoczesny (styl contemporary, jazz, improwizacja kontaktowa) jako nowy typ choreografii odrzucający tradycyjne formy tańca klasycznego. Teatr współczesnej choreografii w Jekaterynburgu „Prowincjonalne tańce” Międzynarodowe Centrum Tańca i Performansa „Cech” i inn.
Taniec uliczny (hip-hop, break dance, popping, locking i in.) w Rosji (koniec XX – początek XXI w.). Rozwój breakdance jako części kultury hip hopu w Rosji (zespoły: Arsenal, DMJ, Da Boogie Crew, Top9 Crew, All the Most).
Street art jako dziedzina sztuki ulicy w Rosji. Rozwój i rola owego zjawiska artystycznego, zmieniającego pejzaż miasta w Rosji. Próba przedstawienia street artu i graffiti (jako nieco odmienne dziedziny sztuki ulicy przy wspólnym rodowodzie) jako zjawiska o charakterze społecznokulturowym i artystycznym (obrazu jako tekst) w kulturze Rosji.
Twórczość współczesnych rosyjskich artystów street artu Pasha „P183”, Kirill Kto, Slava PTRK i inn.
Wybrane aspekty współczesnej sztuki akcji w Rosji (happening i performance). Działania wizualnoperformatywne jako forma dialogu z rzeczywistością społeczno-polityczną w Rosji oraz z wzorami twórczości artystycznej.
Specyfika sztuki akcji i jej rozwój w Rosji (koniec XX – początek XXI) na przykładzie twórców: A. Osmołowski, P. Pawlenski, A. Brener, E. Kowylina i zespołów: grupy feministycznej Pussy Riot, grupy artystycznej Bombily, Wojna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Wiedzy:
Student/ka:
W1
zna na poziomie rozszerzonym wybrane problemy współczesnej kultury rosyjskiej, zna jej specyfikę na tle tendencji światowych
W2
zna terminologię oraz teorie związane z rozwojem takich zjawisk współczesnej kultury rosyjskiej jak street art, muzyka undergrounda, performance, happening, taniec nowoczesny
W3
zna podstawowe nurty współczesnej muzyki (undergrounda) i tańca nowoczesnego i sztuki ulicznej w Rosji
W4
rozumie powiązania zjawisk kultury współczesnej z innymi dziedzinami sztuki i nauki
----------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Umiejętności:
Student/ka:
U1
potrafi rozpoznać i nazwać stosowane przez twórcę środki artystyczne
U2
potrafi argumentować z wykorzystaniem poglądów autorów opracowań krytycznych
U3
potrafi formułować własne sądy i opinie oraz wyciągać wnioski w odniesieniu do przeczytanych materiałów źródłowych
U4
potrafi wskazać analogie w obrębie zjawisk artystycznych w odniesieniu do obszaru wschodniosłowiańskiego oraz w ujęciu globalnym
----------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Kompetencji społecznych – Student/ka:
K1
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego rosyjskiego obszaru językowego oraz jest gotów/-a do systematycznego aktualizowania i poszerzania swojej wiedzy oraz umiejętności z w oparciu o rzetelne źródła informacji
K2
jest gotów/-owa do nawiązywania kontaktów z osobami rosyjskojęzycznymi uwzględniając posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu społecznokulturowej specyfiki regionu rosyjskiego obszaru językowego i jego wewnętrznego zróżnicowania
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- znajomość zagadnień omawianych w trakcie zajęć,
- znajomość literatury przedmiotu (* wybrane pozycje i fragmenty wskazane przez prowadzącą zajęcia),
- ocena pozytywna z testu (na min. 60%).
Kryteria oceniania:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): przynajmniej 92%
- dobry plus (+db; 4,5): przynajmniej 84% i mniej niż 92%
- dobry (db; 4,0): przynajmniej 76% i mniej niż 84%
- dostateczny plus (+dst; 3,5): przynajmniej 68% i mniej niż 76%
- dostateczny (dst; 3,0): przynajmniej 60% i mniej niż 68%
- niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 60%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Street art. Między wolnością a anar¬chią, red. M. Duchowski, E. A. Sekuła, Warszawa 2011
2. Konstanty Usenko, Oczami radzieckiej zabawki, Wołowiec 2012.
3. J. Wachowski, Performans, Gdańsk 2011.
4. C. Левит, Перформанс, Культурология. ХХ век. Энциклопедия, Санкт-Петербург, Т.2, 1998.
5. Konstanty Usenko, Wołowiec 2018.
6. А.С. Фомин, Танец: понятие, структура, функции. Москва, 1990.
7. С.С. Полятков, Основы современного танца. Москва, 2005.
8. Энциклопедия российского уличного искусства, редколлегия Творческого объединения «Артмоссфера».
Literatura dodatkowa:
1. Film "Assa” reż. S. Sołowjow (1988).
2. Film "Lato" reż. K. Serebrennikow (2018).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: