Języki narodów Federacji Rosyjskiej 09-SNJL3-11
1. Zagadnienia kształtowania się państwa rosyjskiego w ujęciu historycznym.
2. Skład narodowościowy współczesnego społeczeństwa rosyjskiego.
3. Zróżnicowanie językowe narodów zamieszkujących Państwo Rosyjskie.
4. Polityka językowa ZSRR.
5. Upiśmiennianie języków ZSRR.
6. Polityka językowa Federacji Rosyjskiej.
7. Języki państwowe Federacji Rosyjskiej.
8. Języki mniejszościowe Federacji Rosyjskiej.
9. Ginące języki Federacji Rosyjskiej.
10. Podstawowe zagadnienia ekolingwistyki.
11. Języki ałtajskie używane na obszarze Federacji Rosyjskiej.
12. Języki uralskie używane na obszarze Federacji Rosyjskiej.
13. Języki Dalekiego Wschodu Federacji Rosyjskiej.
14. Języki Północy Federacji Rosyjskiej.
15. Polski wkład w badania nad językami mniejszościowymi Federacji Rosyjskiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Wiedzy: Student/ka:
W1
zna najważniejsze etapy rozwoju terytorialnego
W2
rozumie przyczyny wieloetniczności Federacji Rosyjskiej i wielojęzyczności zamieszkujących ją narodów
W3
zna rodziny językowe reprezentowane na obszarze Federacji Rosyjskiej
W4
zna podstawowe założenia polityki językowej ZSRR
W5
zna systemy graficzne wykorzystywane do zapisu języków używanych na obszarze Federacji Rosyjskiej (ZSRR)
W6
zna podstawowe założenia polityki językowej Federacji Rosyjskiej
W7
zna podstawowe zagadnienia ochrony i rewitalizacji języków zagrożonych
W8
zna podstawowe terminy z dziedziny ekolingwistyki
W9
zna nazwy i cechy wyróżniające wybranych języków mniejszościowych Federacji Rosyjskiej
-------------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Umiejętności: Student/ka:
U1
potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu formułowania i analizy problemów badawczych z zakresu ekolingwistyki oraz uzasadniania swoich decyzji i wyborów
U2
potrafi właściwie analizować uwarunkowania wieloetniczności Federacji Rosyjskiej i wielojęzyczności zamieszkujących ją etnosów
U3
potrafi w języku polskim oraz wschodniosłowiańskim merytorycznie i fachowo formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów na temat sytuacji językowej w Federacji Rosyjskiej i założeń polityki językowej tego państwa
-------------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Kompetencji społecznych – Student/ka:
K1
jest gotów /-a do wykazywania otwartości na nowe idee w badaniach nad językami mniejszościowymi
K2
jest gotów /-a do świadomej oceny wartości dziedzictwa kulturowego narodów zamieszkujących Federację Rosyjską
K3
jest gotów /-a do wykazywania się otwartością, tolerancją i poszanowaniem wobec kultur etnosów mniejszościowych Federacji Rosyjskiej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność na zajęciach,
- znajomość zagadnień omawianych w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu (*wybrane pozycje i fragmenty wskazane przez
prowadzącego zajęcia),
- ocena pozytywna z testu zaliczeniowego.
Kryteria oceniania:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): przynajmniej 92%
- dobry plus (+db; 4,5): przynajmniej 84% i mniej niż 92%
- dobry (db; 4,0): przynajmniej 76% i mniej niż 84%
- dostateczny plus (+dst; 3,5): przynajmniej 68% i mniej niż 76%
- dostateczny (dst; 3,0): przynajmniej 60% i mniej niż 68%
- niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 60%
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Atlas narodov mira. Moskva 1964.
2. Bednarczuk L. (red.). Języki indoeuropejskie, t. 1. Warszawa 1986.
3. Bednarczuk L. (red.). Języki indoeuropejskie, t. 2. Warszawa 1988.
4. Eberhardt P. Geografia ludności Rosji. Warszawa 2002.
5. Huntington S. P. Zderzenia cywilizacji. Warszawa 1997.
6. Johanson L., Csató E. Á. The Turkic Languages. London–New York 2006.
7. Kaz’mina O.E., Pučkov P.I. Osnovy ètnodemografii. Moskva 1994.
8. Lubaś W. Polityka językowa. Opole 2009.
9. Majewicz A. F. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa 1989.
10. Maryański A. Przemiany ludnościowe w ZSRR. Warszawa–Kraków 1995.
11. Mastûgina T.M., Perepelkin A.S. Etnologiâ. Narody Rossii: Istoriâ i sovremennoe položenie, Moskva 1997.
12. Narody Rossii. Moskva 1994.
13. Neroznâk V. P. (red.). Âzyki narodov Rossii. Krasnaâ kniga. Ènciklopedičeskij slovar’-spravočnik. Moskva 2002.
14. Neroznâk V. P. (red.). Gosudarstvennye i titul’nye âzyki Rossii. Ènciklopedičeskij slovar’-spravočnik. Moskva 2002.
15. Širâev E. (red.). Russkij âzyk. Opole 1997.
16. Wilk M. (red.). Rosja XXI wiek. Geopolityka, gospodarka, kultura. Łódź 2013.
Literatura dodatkowa
1. Polański K. (red.). Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław–Warszawa–Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: