Historia Ukrainy 09-SNJL2sz-11
1. Początku Rusi Kijowskiej. Stosunki społecznogospodarcze. Walki książąt. Włodzimierz Monomach.
2. Rozdrobnienie dzielnicowe. Upadek roli Kijowa. Księstwo czernihowskie i siewierskie. Pod panowaniem Tatarów. Ruś Halicko-Wołyńska.
3. Pod rządami Polski i Litwy. Walki o Ruś Halicką. Unia w Krewie. Unia Lubelska.
4. Ziemie ukraińskie po Unii Lubelskiej. Powstanie Kozaczyzny. Powstania kozackie. Unia brzeska. Życie kulturalne Ukrainy na przełomie XV-XVI wieków.
5. Ukraina w granicach Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVII wieku. Powstanie Chmielnickiego. Unia Perejasławska.
6. Ukraina w drugiej połowie XVII wieku. Organizacja administracji i stosunki społeczno-gospodarcze. Ugoda hadziacka. Rozejm andruszowski i wojna o Ukrainę.
7. Ziemie ukraińskie w XVIII wieku. Panowanie hetman Iwana Mazepy. Bitwa pod Połtawą. Koliszczyzna. Likwidacja Siczy Zaporoskiej.
8. W granicach dwóch imperiów. Stosunki społecznogospodarcze na Ukrainie w w granicach Imperium Rosyjskiego i Austro-Węgier. Bractwo Cyryla i Metodego. Początek działalności Tarasa Szewczenki. Ukraińskie odrodzenie narodowe. „Ruska Trójca”. Ziemie ukraińskie w dobie Wiosny Ludów.
9. Ziemie ukraińskie w drugiej połowie XIX wieku. Zniesienie poddaństwa. Ziemie ukraińskie w okresie powstania styczniowego. Carat i ukraiński ruch narodowy. Narodnicy i początki ruchu robotniczego na Ukrainie.
10. Rewolucja 1905 na Ukrainie. Ziemie ukraińskie w latach I wojny światowej. Kultura ukraińska w drugiej połowie XIX wieku i w pierwszych latach XX wieku.
11. Zarys historii kościoła prawosławnego na Ukrainie (najważniejsze daty i wydarzenia)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Wiedzy – Student/ka:
W1
zna podstawową terminologię z zakresu historii, posiada wiedzę dotyczącą położenia geopolitycznego Ukrainy, specyfiki kulturowej oraz uwarunkowań historycznych oraz realiów i poszczególnych tendencji w historii Ukrainy
W2
zna najważniejsze pojęcia, okresy, daty, wydarzenia i postaci związane z historią ziem ukraińskich, dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami regionu postradzieckiego, zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej narodów regionu postradzieckiego
W3
zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej narodów regionu postradzieckiego oraz dysponuje wiedzą dotyczącą wzajemnych powiazań pomiędzy elementami składowymi kultury ukraińskiej oraz ich miejscem i rolą w historii Ukrainy
------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Umiejętności – Student/ka:
U1
posługuje się najważniejszymi pojęciami, a także potrafi wymienić podstawowe okresy, daty, wydarzenia i postaci związane z historią ziem ukraińskich
U2
wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych, samodzielnie rozpoznaje i analizuje wydarzenia oraz tendencje historyczne mające miejsce na Ukrainie oraz poza jej granicami
U3
potrafi porównywać wydarzenia i tendencje w historii ukraińskiej i europejskiej, wykazuje się myśleniem koncepcyjnym w kontekście całościowego ujęcia procesów i zjawisk historycznych
U4
potrafi w praktyczny sposób zastosować posiadaną wiedzę do analizy i interpretacji bieżących wydarzeń (politycznych, społecznych i kulturalnych) związanych z tematyką zajęć
------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Kompetencji społecznych – Student/ka:
K1
jest gotów /-a do efektywnej organizacji pracy własnej oraz stałego rozwoju i doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności
K2
jest gotów /-a do identyfikacji i oceny różnic kulturowych, wykazuje się otwartością, tolerancją i poszanowaniem wobec realiów społecznych i dziedzictwa kulturowego omawianego obszaru językowego, jak i innych kultur oraz jest gotów /-a do śledzenia bieżących trendów kulturowych i cywilizacyjnych
K3
jest gotów /-a do wykorzystywania uzyskanej wiedzy i umiejętności z zakresu historii i jej powiązań ze współczesnością w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z podejmowaną działalnością oraz odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych na płaszczyźnie kontaktów z obywatelami krajów obszaru wschodniosłowiańskiego
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- znajomość zagadnień omawianych w trakcie zajęć
- znajomość literatury przedmiotu (*wybrane fragmenty wskazne przez prowadzącego zajęcia)
- ocena pozytywna z egzaminu
Kryteria oceniania wg skali ocen stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnień,
- pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas wykładów, a także wskazanej literatury przedmiotu,
- dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają jednak istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi,
- brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi.
dobry plus (+db; 4,5)
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- pełne omówienie zagadnień oraz znajomość literatury przedmiotu,
- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym,
- brak błędów w kompozycji wypowiedzi,
- odpowiedź spójna.
dobry (db; 4,0):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym,
- pełne omówienie zagadnień,
- drobne błędy w kompozycji wypowiedzi.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnień,
- nieliczne, ale istotne błędy językowe,
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- częściowe omówienie zagadnienia,
- błędy w kompozycji wypowiedzi.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0),
- trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat,
- wypowiedź przepełniona błędami,
- chaotyczna kompozycja.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Hrycak J., Historia Ukrainy 1772-1999, Lublin 2000.
2. Jakowenko N., Historia Ukrainy. Od czasów najdawniejszych do końca XVIII wieku, Lublin 2000.
3. Olszański T.A., Historia Ukrainy XX w., Warszawa 1994.
Literatura dodatkowa:
1. Serczyk W.A., Historia Ukrainy, Wrocław 1990.
2. Субтельний O., Україна – Історія, Київ 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: