Wybrane zagadnienia poezji rosyjskiej XX i XXI w. 09-SNJL1-11
1. Symbolizm w literaturze rosyjskiej.
2. Akmeizm.
3. Futuryzm.
4. Poezja "nowochłopska".
5. Zjawisko feminizmu w poezji rosyjskiej.
6. Liryka wojenna.
7. Liryka rozrachunkowa.
8. "Poezja bardowska".
9. Poezja rockowa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Wiedzy – Student/ka:
W1
zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę
W2
zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
W3
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
W4
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
W5
zna i wybiera właściwe metody interpretacyjne
------------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Umiejętności – Student/ka:
U1
prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
U2
potrafi wyjaśnić istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
U3
samodzielnie interpretuje dzieła literackie powstałe w omawianych epokach, z wykorzystaniem literatury przedmiotowej oraz potrafi prezentować swoje tezy i uczestniczyć w dyskusji
U4
potrafi wyłonić treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
U5
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
U6
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych
------------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Kompetencji społecznych – Student/ka:
K1
w sposób świadomy ocenia wartości spuścizny literatury rosyjskiej
K2
wykazuje otwartość na nowe idee oraz potrafi zmieniać opinię w świetle dostępnych argumentów w najnowszych badaniach historyczno-literackich.
K3
jest gotów /-a do stałej weryfikacji, rozwoju i doskonalenia posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy z zakresu historii literatury i wykorzystania ich w różnych formach aktywności badawczej i zawodowej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- znajomość zagadnień omawianych w trakcie zajęć
- znajomość literatury przedmiotu (*pozycje / fragmenty wskazane przez prowadzącego
zajęcia)
- ocena pozytywna z ustnego kolokwium zaliczeniowego.
---------------------------
Kryteria oceniania kolokwium ustnego:
ocena: bardzo dobry (5,0)
doskonała, wyczerpująca odpowiedź na trzy zadane pytania
wypowiedź świadcząca o doskonałym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności
samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków
wypowiedź językowo nienaganna, płynna, nasycona terminologią z zakresu przedmiotu
ocena: dobry plus (4,5)
prawidłowa odpowiedź na trzy zadane pytania
wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności
samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków
wypowiedź językowo poprawna, płynna, z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu
przedmiotu
drobne braki w wypowiedzi
ocena: dobry (4,0)
poprawna odpowiedź na trzy zadane pytania
wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności
samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków
wypowiedź językowo poprawna, świadcząca o znajomości podstawowych terminów naukowych
z zakresu przedmiotu
braki i błędy w wypowiedzi
ocena: dostateczny plus (3,5)
poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania
wypowiedź częściowo świadcząca o rozumieniu omawianych zagadnień, a częściowo
odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, trudności z formułowaniem
wniosków
wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, braki w zakresie znajomości podstawowej
terminologii
braki i częste błędy w wypowiedzi
ocena: dostateczny (3,0)
poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania
wypowiedź w dużym stopniu odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, a nie
rozumieniu zagadnień, trudności z formułowaniem wniosków
wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, poważne braki w zakresie znajomości
podstawowej terminologii
braki i poważne błędy w wypowiedzi
ocena: niedostateczny (2,0)
niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi na dwa spośród trzech pytań
wypowiedź świadcząca o przyswojeniu wiedzy w stopniu niewystarczającym dla uzyskania
oceny dostatecznej
nieprzystąpienie do zaliczenia
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. D. Miereżkowski; do wyboru
2. O. Mandelsztam; do wyboru
3. W. Majakowski; do wyboru
4. N. Klujew; do wyboru
5. S. Jesienin; do wyboru
6. M. Cwietajewa do wyboru
7. K. Simonow; do wyboru
8. S. Gudzenko; do wyboru
9. A. Twardowski; do wyboru
10. B. Pasternak; do wyboru
11. A. Galicz; do wyboru
12. B. Achmadulina; do wyboru
13. B. Griebienszczykow; do wyboru
14. M. Naumienko; do wyboru
15. W. Coj; do wyboru
16. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002
17. A. Galicz, Pytajcie synkowie. Wiersze i piosenki przełożyli: S. Barańczak, J. Czech, W. Dąbrowski, M. Jagiełło, A. Jarecki, A.
Mandalian, W. Woroszylski, Warszawa 1995
18. Antologia rosyjskiej poezji radzieckiej lat 1917-1941 / wyboru dokonała Gabriela Porębina, Uniwersytet Śląski, 1978
19. Antologia rosyjskiej poezji radzieckiej lat 1941-1977 / wyboru dokonała Gabriela Porębina, Uniwersytet Śląski, 1979
20. Bardowie, pod. red. J. Sawickiej, E. Paczorskiej, Łódź 2001
21. Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996
22. D. Gancarz, Rosyjska poezja rockowa, Kraków 2012
23. Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993
24. G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000
25. Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994
26. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 199
27. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996
28. T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993
29. T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996
30. Nikołaj Klujew, Pogorzelizna, przełożył A. Pomorski, [w:] „Literatura na świecie” nr 3 (200), Warszawa 1988
31. Rosyjska poezja radziecka : antologia = Russkaâ sovetskaâ poèziâ / wyboru dokonała Gabriela Porębina, Warszawa :
Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986
32. Symboliści i Akmeiści rosyjscy / wybór opracowali i wstępem poprzedzili: Witold Dąbrowski, Andrzej Mandalian, Wiktor
Woroszylski, Warszawa : Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971
33. Usenko K., Oczami radzieckiej zabawki, Wołowiec 2012
Literatura dodatkowa:
1. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000
2. Гребенщиков Б.Б., Песни, Москва 2002
3. Есенин С.А., Черный человек, [в:] Его же, Собр. соч. в 7 т., Т. 3, Москва 1995-2000
4. Поэты русского рока: В. Цой, М. Науменко, А. Панов, В. Федоров, Ф. Чистяков, М. Башаков, Санкт-Петербург 2005
5. Сайт Виктора Цоя и группы Кино, http://www.kinoman.net
6. Сайт группы Аквариум, http://www.aquarium.ru/main.html
7. Сайт Майка Науменко, http://mikenaumenko.ru/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: