Seminarium magisterskie 09-SMwm-KEKO-DU-33
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum
- zaliczenie pierwszego semestru studiów II stopnia na specjalności: komunikacja wizerunkowo-mediacyjna.
Treści kształcenia:
1. Metodologia pracy naukowej
2. Metodologia pracy naukowej w zakresie nauk humanistycznych
3. Etapy pracy naukowej
4. Zasady przygotowywania części empirycznej pracy naukowej
5. Zasady prowadzenia kwerendy bibliotecznej
6. Zasady przygotowywania bibliografii naukowej
7. Ekokomunikacja (ekologia języka i komunikacji)
8. Witalność (zdrowie, siła) języków naturalnych
9. Wpływ środowiska naturalnego, instytucjonalno – kulturowo - językowego i komunikacyjnego na jakość komunikacji werbalnej i niewerbalnej
10. Dywersyfikacja językowa
11. Świadomość udziału środowiska w świadomości językowej człowieka (tzw. ekoświadomość komunikatorów)
12. Parametry języka naturalnego i komunikacji w perspektywie ekologicznej (m. in. zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami językowymi i niejęzykowymi dla celów komunikacji międzyludzkiej: tj. międzyosobowej, międzyetnicznej i międzykulturowej w różnych niszach komunikacyjnych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Zreferować i porównać terminologię dotyczącą wybranego zagadnienia teoretycznego w obrębie językoznawstwa i komunikologii
- Wyjaśnić umiejscowienie swojej pracy magisterskiej w obrębie językoznawstwa i komunikologii
- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z wybranego zakresu w obrębie językoznawstwa i komunikologii.
Kryteria oceniania
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
konwersatorium, lektura indywidualna, konsultacje, projekty.
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
Konsultacje indywidualne ujawniające stopniowy postęp w pracy nad projektem magisterskim, wynik egzaminu magisterskiego.
Przykładowe tematy prac magisterskich zrealizowanych w KEKO UAM:
- Taboo in advertising: a study of perception of Benetton’s advertising campaigns
- Visual propaganda at war: nonverbal aspects in American propaganda posters of the Second World War
- The preservation of endangered languages: a general overview of the problem.
Uwaga:
a) przy pracy napisanej w języku angielskim dwa pytania na egzaminie magisterskim sformułowane są w języku angielskim (promotor), jedno pytanie sformułowane jest w języku polskim (recenzent),
b) przy pracy napisanej w języku polskim dwa pytania sformułowane są w języku polskim (promotor), jedno pytanie sformułowane jest w języku angielskim (recenzent).
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (częstotliwość korzystania z konsultacji)
- ocena bardzo dobra: 100% obecności na zajęciach, terminowe oddawanie poszczególnych etapów pracy magisterskiej, właściwe wykorzystywanie wiedzy i umiejętności zdobywanych w trakcie wykonywania projektu magisterskiego,
- oceny niższe stanowią odpowiednio niższy wariant oceny bardzo dobrej (mniejsza częstotliwość konsultacji, mniejsza samodzielność, mniejsza terminowość oddawania poszczególnych etapów pracy magisterskiej).
Literatura
Literatura podstawowa:
Asher, J.N. i J.M.Y. Simpson. (red.). 1994. The encyclopedia of language and linguistics. Oxford: Pergamon Press.
Crystal, D. 2000. Language death. Cambridge: Cambridge University Press.
Dixon, R.M.W. 1997. The rise and fall of languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Dawson, R. 2009. Introduction to research methods. Oxford: Howtobooks.
Dornyei, Z. 2007. Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Fill, A. i P. Mühlhäusler. (red.). The ecolinguistics reader. London: Continuum.
Hołówka, T. 1986. Myślenie potoczne: heterogeniczność zdrowego rozsądku. Warszawa: PIW.
Lewis, M.P. (red.). 2009. Ethnologue: languages of the world. Dallas, TX: SIL International.
Moseley, C. (red.). 2001. Encyclopedia of the world’s endangered languages. London: Curzon Press.
Pieter, J. 1967. Ogólna metodologia pracy naukowej. Wrocław: Ossolineum.
Puppel, S. (red.). 2007. Ochrona języków naturalnych. Scripta de Communicatione Posnaniensi. Seria: Materiały Dydaktyczne Katedry Ekokomunikacji UAM. Tom I. Poznań: Zakład Graficzny UAM.
Puppel, S. 2009. ”The protection of natural language diversity – fancy or duty?”. Scripta Neophilologica Posnaniensia X. 97-109.
Viereck, W. (red.). 2002. Atlas linguarum Europae. Rome: Instituto Poligrafico.
Wray, A. and A. Bloomer. 1998. Projects in linguistics. A practical guide to researching language. London: Arnold.
Literatura dodatkowa:
Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nunan, D. and J. C. Richards. 1992. Research methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Pilch, T. 1998. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Żak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: