Seminarium magisterskie literaturoznawcze 09-SML-RUM-24
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Lektura i omawianie właściwie dobranej literatury naukowej reprezentatywnej dla różnych kierunków badań literaturoznawczych
2/ Kryteria doboru materiału do badań. Korpusy tekstów. Różne typy tekstów mówionych i pisanych (literackie, specjalistyczne, medialne itp.). Charakterystyka literaturoznawcza różnych typów dyskursu.
3/ Przedmiot badań. Opis, analiza, synteza, raport itp.
4/ Wymogi formalne prac naukowych – na podstawie lektur
5/ Przykłady zastosowań wyników badań literaturoznawczych (np. w dydaktyce, w przekładoznawstwie)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w zakresie literaturoznawstwa rumuńskiego
2/ zna różne podejścia stosowane w analizie literaturoznawczej i dobiera do nich odpowiednią terminologię
3/ potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki
4/ rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym; korzysta z różnych opracowań, dostrzega relacje między tradycyjnym opisem a pewnymi formalizmami
5/ rozpoznaje kryteria doboru odpowiedniego materiału do badań; wie, że korpus badawczy musi być reprezentatywny dla analizowanego zjawiska; potrafi rozpoznawać i opisywać różne typy tekstów literackich i charakteryzować je za pomocą literaturoznawczej terminologii
6/ na podstawie zdobytej wiedzy, student określa swój korpus badawczy oraz potrafi przeanalizować wybrane zjawiska
7/ prawidłowo interpretuje treści zawarte a opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne, syntetyczne oraz sprawozdawcze,
8/ rozróżnia wymogi formalne stawiane pracom naukowym od innych
9/ prawidłowo interpretuje wyniki badań literaturoznawczych i potrafi dostrzec ich zastosowanie (np. w dydaktyce, w przekładoznawstwie)
10/ wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje itp.)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
- umiejętność wyszukania fachowej literatury
- lektura tekstów naukowych
- współpraca z kolegami i z promotorem
Literatura
Szerokie spektrum opracowań z różnych dziedzin literaturoznawstwa - także rumuńskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: