Seminarium magisterskie językoznawcze 09-SMJ-2MH-24
Treści programowe dla przedmiotu:
Powtórzenie i ugruntowanie wiedzy z fonetyki i fonologii języka hiszpańskiego.
Powtórzenie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej struktury morfologicznej języka hiszpańskiego.
Powtórzenie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej struktury składniowej języka hiszpańskiego.
Problemy leksykologii i frazeologii języka hiszpańskiego.
Charakterystyka pozostałych dziedzin językoznawstwa wewnętrznego (semantyka, pragmatyka, kognitywizm, tłumaczenie automatyczne).
Podstawowe problemy językoznawstwa ogólnego (kierunki, cele, metody).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Wyjaśnia i stosuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego i odnosi je do terminologii polskiej.
Rozumie i opisuje podstawowe problemy z dziedziny językoznawstwa hiszpańskiego (również w ujęciu kontrastywnym w stosunku do języka polskiego).
Charakteryzuje i rozpoznaje podstawowe problemy badawcze dziedzin językoznawstwa ogólnego; na końcu kursu wybiera tematykę pracy magisterskiej i sporządza zarys struktury pracy.
Wymienia zastosowania językoznawstwa w praktyce i opisuje jego wpływ na dydaktykę języka hiszpańskiego w Polsce.
Ocenia podstawowe osiągnięcia językoznawstwa teoretycznego i stosowanego, wskazując na przyszłe cele.
Wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Prezentacja multimedialna
Kryteria:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacja itp.)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
- umiejętność wyszukiwania fachowej literatury
- lektura tekstów naukowych
- współpraca z kolegami/koleżankami i z promotorem
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. Bobrowski I., 1998, "Zaproszenie do językoznawstwa", Kraków, 1998.
2. Fisiak J., "Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych", WSiP, Warszawa, 1985.
3. Grzegorczykowa R., "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej", PWN, W-wa, 2001.
4. Handke K., "Socjologia języka", WN PWN, Warszawa, 2008.
5. Heinz A., "Dzieje językoznawstwa w zarysie", PWN Warszawa, 1978.
6. Kurcz I., "Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki", WsiP, Warszawa, 1992.
7. Polański K. (red.), "Encyklopedia językoznawstwa ogólnego", Ossolineum.
8. Pawlik J., „Selección de problemas de gramatica espanola”, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2001.
9. Nowikow W., Szałek J. Introducción a la fonetica y fonologia espanolas”, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2001.
10. RAE, „Nueva gramatica de la lengua espanola”, Espasa-Calpe, Madrid, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: