Seminarium magisterskie językoznawcze 09-SMJ-1MH-14
Treści programowe dla przedmiotu:
- Lektura i omawianie właściwie dobranej literatury naukowej, reprezentatywnej dla różnych dziedzin badań nad językoznawstwem hiszpańskim.
- Kryteria doboru materiału do badań. Korpusy językowe. Różne typy tekstów mówionych i pisanych (literackie, specjalistyczne, medialne itp.). Charakterystyka językoznawcza różnych typów dyskursu.
- Przedmiot badań. Opis, analiza, synteza, raport itp.
- Wymogi formalne prac naukowych – na podstawie lektur.
- Przykłady zastosowań wyników badań językoznawczych (w dydaktyce, w leksykografii, w przekładoznawstwie, w technologiach komputerowych).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- Jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w zakresie języka hiszpańskiego (również w perspektywie porównawczej).
- Zna różne podejścia stosowane w analizie językoznawczej i dobiera do nich odpowiednią terminologię.
- Potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki.
- Rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym; korzysta z różnych opracowań; dostrzega relacje między tradycyjnym opisem a pewnymi formalizmami.
- Rozpoznaje kryteria doboru odpowiedniego materiału do badań; wie, że korpus badawczy musi być reprezentatywny dla analizowanego zjawiska; potrafi rozpoznawać i opisywać rożne typy tekstów (literackie, specjalistyczne, medialne itp.) i charakteryzować je w terminach językoznawczych.
- Na podstawie zdobytej wiedzy student określa swój korpus badawczy oraz potrafi przeanalizować wybrane zjawiska.
- Prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne, syntetyczne oraz sprawozdawcze.
- Rozróżnia wymogi formalne stawiane pracom naukowym od innych.
- Prawidłowo interpretuje wyniki badań językoznawczych i potrafi dostrzec ich zastosowanie (np. w dydaktyce, w leksykologii, w przekładoznawstwie, w nowych technologiach związanych z językiem naturalnym).
- Wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Prezentacja multimedialna
- konspekt pracy magisterskiej;
- opracowanie bibliografii.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Szerokie spektrum opracowań z różnych dziedzin językoznawstwa hiszpańskiego.
Zgodnie z potrzebami studentów podyktowanymi tematem przyszłej pracy magisterskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: