Seminarium magisterskie – dydaktyczne 09-SMD-ZU-ROM-24
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Prezentacja przez studentów artykułów naukowych lub fragmentów większych prac zgodnie z krystalizującymi się zainteresowaniami – w poszukiwaniu przedmiotu badań.
Każdy student przedstawia ustnie na zajęciach nowo przeczytany artykuł naukowy zgodnie z zainteresowaniami (streszcza zawartość, przedstawia przedmiot opisu oraz zastosowaną metodologię badawczą).
Każdy student przedstawia przedmiot, zakres, ujęcie badawcze przyszłej pracy magisterskiej.
Seminarium prof. Karpińsikiej-Szaj
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia
Prezentacja prowadzącego oraz podsumowanie wiedzy i doświadczeń studentów, prezentacje studentów na wybrane tematy
Lektura wybranych przez prowadzącego prac naukowych reprezentatywnych dla różnych podejść badawczych stosowanych w dydaktyce językowej, prezentacja głównych treści z zachowaniem odpowiedniej terminologii
Prezentacja propozycji problemów badawczych (opis i uzasadnienie wyboru danego problemu, próba doboru odpowiedniej metodologii badań)
Lektura wybranych fragmentów prac naukowych dobranych do wybranego problemu oraz ich syntetyczne przedstawienie na zajęciach/konsultacjach
Dyskusja nad konspektem pracy: opis propozycji badań empirycznych (dobór próby, narzędzi badawczych, sformułowanie hipotez)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Seminarium dr Wojciechowskiej
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- jest w większym stopniu przygotowany do określenia swoich zainteresowań teoretycznych i badawczych w zakresie dydaktyki języka francuskiego jako obcego;
- ma pogłębioną wiedzę na temat różnych podejść i metod badawczych stosowanych w dydaktyce języka francuskiego jako obcego i dobiera do nich odpowiednią terminologię;
- potrafi samodzielnie wyszukać literaturę w celu poszerzenia wiedzy na temat badań naukowych w dydaktyce języka francuskiego jako obcego;
- potrafi formułować hipotezy badawcze i pytania problemowe;
- potrafi samodzielnie lub we współpracy z promotorem określić przedmiot i zakres pracy magisterskiej;
- wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję.
Seminarium prof. Karpińskiej-Szaj
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi sformułować problem badawczy w zakresie dydaktyki językowej oraz przygotować konspekt pracy magisterskiej.
- zna różne podejścia badawcze w dydaktyce językowej oraz potrafi dobrać metodologię do wybranego problemu badawczego i odnieść problem do praktyki w nauczaniu/uczeniu się.
- rozumie i używa adekwatnej nomenklatury (dyskurs, interakcja, interjęzyk, językoznawstwo pragmatyczne, wypowiedzenie, idiolekt, itd.) i wykazuje się umiejętnością ich stosowania na gruncie badań dydaktycznych.
- potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki.
- rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych, pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym.
- prawidłowo interpretuje treści zawarte a opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne, syntetyczne oraz sprawozdawcze.
- zna wymogi formalne stawiane pracom naukowym oraz zasady poszanowania własności naukowej.
- wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad projektem badań oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje itp.)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
- umiejętność wyszukania fachowej literatury
- lektura tekstów naukowych
- współpraca z kolegami i z promotorem
Terminy spotkań z promotorem w semestrze letnim 2014/2015:
14 marca 2015 r. g. 9:00 - 11:15
21 marca 2015 r. g. 11:30 - 13:45
28 marca 2015 r. g. 11:30 - 13:45
9 maja 2015 r. g. 14:15 - 16:30
17 maja 2015 r. g. 14:15 - 16:30
Informacje i materiały w takiej formie jaką jest seminarium magisterskie nie są przekazywane drogą elektroniczną, bo za każdym razem są autorskie i indywidualne. Niemniej prowadzący przewiduje konsultacje indywidualne z każdym uczestnikiem seminarium w ramach dyżurów dla studentów.
Tryb zajęć i warunki uzyskania zaliczenia z seminarium magisterskiego:
- I rok – uczestnictwo na zajęciach oraz regularne konsultacje z promotorem w celu określenia zainteresowań badawczych, samodzielna lektura wybranych prac naukowych. Warunkiem zaliczenia semestru letniego jest określenie w porozumieniu z promotorem przedmiotu i zakresu pracy oraz opracowanie projektu przyszłej pracy magisterskiej.
Literatura
Szerokie spektrum opracowań z zakresu dydaktyka języka francuskiego jako obcego.
Przykłądowa literatura:
„Interrogation épistémologiques en didactique des langues”. 2010. Le français dans le monde. Recherches et application. N.48.
Karpińska-Szaj, K. et J. Zajac (red.). 2012. Synergies – Pologne 9. Revue du GERFLINT . Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives.
Wilczyńska, W. i A. Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Filar.
Inne w zależności od wybranej problematyki pracy magisterskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: