Seminarium licencjackie literaturoznawcze 09-SLL-6LR-11
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Lektura i omawianie właściwie dobranej literatury naukowej reprezentatywnej dla wybranej przez studenta problematyki literaturoznawczej
2/ Kryteria doboru materiału do badań. Korpusy tekstów. Charakterystyka literaturoznawcza różnych typów dyskursu.
3/ Przedmiot badań. Opis, analiza, synteza, raport itp.
4/ Wymogi formalne prac naukowych – na podstawie lektur oraz redagowanej pracy licencjackiej
5/ Przykłady możliwego zastosowania wyników badań literaturoznawczych studenta (np. w dydaktyce czy w przekładoznawstwie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2025/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w zakresie literaturoznawstwa rumuńskiego
2/ zna różne podejścia stosowane w analizie literaturoznawczej i dobiera do nich odpowiednią terminologię
3/ potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki
4/ rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym; korzysta z różnych opracowań, dostrzega relacje między tradycyjnym opisem a pewnymi formalizmami
5/ rozpoznaje kryteria doboru odpowiedniego materiału do badań; wie, że korpus badawczy musi być reprezentatywny dla analizowanego zjawiska; potrafi rozpoznawać i opisywać różne typy tekstów literackich i charakteryzować je za pomocą literaturoznawczej terminologii
6/ na podstawie zdobytej wiedzy określa swój korpus badawczy oraz potrafi przeanalizować wybrane zjawiska
7/ prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne i syntetyczne
8/ rozróżnia wymogi formalne stawiane pracom naukowym od innych
9/ prawidłowo interpretuje wyniki badań literaturoznawczych i potrafi dostrzec ich zastosowanie (np. w dydaktyce czy przekładoznawstwie)
10/ wykazuje aktywną postawę na zajęciach, umie pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję
Kryteria oceniania
-Redakcja pracy dyplomowej
-Bieżące konsultacje z promotorem
-Dwie recenzje pisemne pracy licencjackiej
-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
BURZYŃSKA A., MARKOWSKI M., (2006) Teorie literatury XX wieku, Znak, Kraków.
CULLER J., (1998), Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, Prószyński i S-ka, W-wa.
GŁOWIŃSKI M. ET AL., (1998) Słownik terminów literackich, Ossolineum, W-wa.
MAĆKIEWICZ J., (1995). Jak pisać teksty naukowe, UG, Gdańsk.
MITOSEK Z., (1995), Teorie badań literackich, PWN, W-wa.
OLIVER, P., (1999). Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków.
PYTKOWSKi W., (1995). Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, W-wa.
PUŁŁO, A., (2004). Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Lexis Nexis, W-wa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: