Seminarium licencjackie językoznawcze 09-SLJ-6LW-11
Specyfika badań językoznawczych z zakresu leksykologii semantycznej, języków funkcjonalnych, składni, badań porównawczych włosko-polskich.
Podstawowe metody badawcze. Techniki analizy tekstu naukowego. Analiza wybranych artykułów naukowych z dziedziny językoznawstwa włoskiego.
Struktura pracy licencjackiej.
Podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Zasady dotyczące wyboru dziedziny, tematu oraz określenia problemu badawczego pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa włoskiego. Kryteria oceny pracy licencjackiej.
Wpływ kultury na rozwój języka włoskiego.
Zasady doboru bibliografii, zasady cytowania i pisania not bibliograficznych.
Prezentacja poszczególnych rozdziałów pracy licencjackiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2019/SL: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2020/SL: obowiązkowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Wyjaśnia specyfikę badań językoznawczych z zakresu leksykologii semantycznej, języków funkcjonalnych, składni, badań porównawczych włosko-polskich.
Zna podstawowe metody badawcze. Analizuje wybrane artykuły naukowe z zakresu leksykologii semantycznej oraz języków funkcjonalnych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury i opracowania pracy licencjackiej.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Potrafi wybrać temat, dziedzinę oraz określić problem badawczy pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa włoskiego.
Ma świadomość kompleksowej natury języka ze szczególnym uwzględnieniem obszaru kulturowego języka włoskiego.
Korzysta ze źródeł literaturowych; wie jak korzystać ze źródeł elektronicznych (Internet, słowniki i encyklopedie on-line). Na podstawie zdobytej wiedzy potrafi samodzielnie wyszukać odpowiedni korpus w celu dokonania obserwacji zjawisk językowych. Wie jak kompletować wybraną bibliografię, zna zasady cytowania, umie redagować noty bibliograficzne. Samodzielnie opracowuje materiały źródłowe. Zna zasady obsługi edytora tekstu.
Kryteria oceniania
Oceniana jest umiejętność przeprowadzenia samodzielnego i logicznego wywodu, wyboru i analizy zebranej literatury, a także strona formalna pracy - redakcja i poprawność językowa.
Warunki i tryb uzyskania zaliczenia:
TRYB STACJONARNY
oddanie kompletnej pracy licencjackiej,
zdanie egzaminu dyplomowego na ocenę pozytywną.
TRYB ZDALNY
oddanie kompletnej pracy licencjackiej (przesłanej przez MS Teams)
zdanie egzaminu dyplomowego na ocenę pozytywną (poprzez MS Teams).
Kryteria:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Literatura dobierana jest indywidualnie stosownie do tematu pracy licencjackiej przygotowywanej przez studenta, jednak są też pozycje uniwersalne:
Beccaria G. L., Dizionario di linguistica e di filologia, metrica, retorica, Piccola Biblioteca Einaudi, Torino, 2004.
Berruto G., La semantica, Zanichelli, Bologna, 1979.
Casadei F., Lessico e semantica, Carocci Editore, Roma, 2007.
Jamrozik E., Słownik włosko-polski, polsko-włoski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.
Ježek E., Lessico. Classi di parole, strutture, combinazioni, il Mulino, Bologna, 2005.
Lyons J., Semantyka, tom I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1984.
Polański K. e alli, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław, 1999.
Sensini M., La lingua e i testi, Mondadori Scuola, 2005.
Serianni L., Della Valle V., Patota G., L’italiano parlato e scritto. Grammatica di riferimento e manuale delle abilità testuali con schede di autoverifica, Mondadori, 2007.
Taylor J.R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej,Towarzystwo Autorów I Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków, 2001.
Widłak S., Formy i struktury. System morfologiczny i składniowy współczesnego j.włoskiego, WUJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: