Sanskryt 09-SKTIND-24
Zakres tematyczny związany z czynnościami, osobami, zwierzętami itp. występującymi w różnych sytuacjach życiowych.
Zakres tematyczny związany ze strukturą społeczeństwa i fazami życia (stany społeczeństwa w Indiach starożytnych, obowiązki w różnych etapach życia itd.).
Zakres tematyczny związany z podstawowymi czynnościami oraz koncepcjami religijnymi (ofiara wedyjska, pudża itp.) i filozoficznymi.
Zaimki osobowe i wskazujące, deklinacja zaimkowa; przymiotniki; stopniowanie samogłosek; zaimki nieokreślone, pytające itd.; przyimki/wyrażania przyimkowe; przysłówki; konstrukcja bierna zdania; imiesłowy czasu teraźniejszego (med. i pass.); imiesłowy bierne czasu przeszłego; bezokolicznik; absolutivum; praeverbia; deklinacje spółgłoskowe i nieregularne; koniugacja atematyczna (czyli czasowniki klasy III, V, VII-IX); imiesłów niedokonany.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student:
1. Ma świadomość kompleksowej natury sanskrytu, jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń a także jego powiązania z innymi językami indoeuropejskimi.
2. Przygotowuje poprawne gramatycznie i leksykalnie krótkie teksty w sanskrycie oraz tłumaczy zdania na sanskryt i odwrotnie w zakresie wybranych tematów obowiązujących na zajęciach.
3. Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych oraz multimedialnych źródeł informacji.
4. Potrafi korygować błędy wypowiedzi ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze.
5. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki językowej i uczenia się przez całe życie.
6. Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w semestrze.
Kryteria oceniania
Ocena tłumaczeń i wypracowań (wskazanie błędów językowych i merytorycznych).
Egzamin pisemny.
Ewaluacja dyskusji.
Aktywność studenta w dyskusji na zajęciach.
Literatura
Georg Bühler: Podręcznik sanskrytu. Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1977.; Andrzej Gawroński: Podręcznik sanskrytu. Dialog, Warszawa 2004; Marek Mejor: Sanskryt. Dialog, Warszawa 2004; teksty własne wykładowców dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: