Składnia języka włoskiego II 09-SJW2-5LW-22
Zagadnienia:
Terminologia z zakresu nazewnictwa zdania złożonego w języku włoskim: hipotaksa, parataksa. rodzaje zdań głównych niezależnych.
Zdanie złożone współrzędnie. Rodzaje zdań złożonych współrzędnie. Spójniki współrzędności. Wielofunkcyjność spójników.
Zdanie złożone podrzędnie. Przekształcanie okoliczników w odpowiadające im zdania złożone podrzędnie. Analiza logiczna zdania złożonego. Forma zdań złożonych podrzędnie (implicytne, eksplicytne). Rodzaje zdań złożone podrzędnie: podmiotowe i dopełnieniowe.
Zdanie złożone podrzędnie pytające niezależne i przydawkowe.
Zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe warunku.
Zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe sposobu, przyzwolenia.
Zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe celu, przyczyny, skutku, czasu.
Zdanie złożone podrzędnie ograniczenia, stopnia i miary, przeciwstawne.
Zdanie wtrącone. Równoważnik zdania. Spójniki podrzędności.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: 45 | W cyklu 2021/SZ: 30 | W cyklu 2019/SZ: 45 | W cyklu 2020/SZ: 30 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu nazewnictwa zdania złożonego w języku włoskim: hipotaksa, parataksa. Rozpoznaje typy zdań głównych niezależnych.
2/ Rozpoznaje zdania złożone współrzędnie oraz ich typy. Zna spójniki współrzędności. Wyjaśnia na przykładach na czym polega wielofunkcyjność spójników współrzędności.
3/ Rozpoznaje zdanie złożone podrzędnie. Przekształca okoliczniki w odpowiadające im zdania złożone podrzędnie.
4/ Przeprowadza analizę logiczną zdania złożonego. zna formę zdań złożonych podrzędnie (implicytne, eksplicytne) oraz typy zdań złożonych podrzędnie: podmiotowe i dopełnieniowe.
5/ Charakteryzuje i rozpoznaje zdanie złożone podrzędnie pytające niezależne i przydawkowe. Zna zdania proste bezpodmiotowe i bezorzeczeniowe. Przeprowadza analizę logiczną ww. zdań (wykres).
6/ Rozpoznaje zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe warunku. Przeprowadza analizę logiczną ww. zdań (wykres).
charakteryzuje i rozpoznaje zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe sposobu, przyzwolenia. Przeprowadza analizę logiczną ww. zdań (wykres).
7/ Rozpoznaje zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe celu, przyczyny, skutku, czasu. Przeprowadza analizę logiczną ww. zdań (wykres).
8/ Charakteryzuje i rozpoznaje zdanie złożone podrzędnie ograniczenia, stopnia i miary, przeciwstawne. Przeprowadza analizę logiczną ww. zdań (wykres).
9/ Rozpoznaje zdanie wtrącone. Przeprowadza analizę logiczną ww. zdania (wykres). Charakteryzuje równoważnik zdania.
10/ Rozpoznaje spójniki podrzędności oraz typy zdań przezeń wprowadzane.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
-sprawdzian końcowy
-egzamin końcowy.
Skala ocen:
60%-68% dst, 68,5%-75% dst+, 75,5%-83% db, 83,5%-91% db+, 91,5%-100% bdb
Warunki i tryb uzyskania zaliczenia:
TRYB STACJONARNY
– obecność i aktywność na zajęciach,
– przygotowanie do zajęć,
– ocena pozytywna uzyskana na podstawie sprawdzianu końcowego oraz egzaminu.
TRYB ZDALNY
– obecność i aktywność na zajęciach (MS Teams),
– przygotowanie do zajęć (MS Teams),
ocena pozytywna uzyskana na podstawie sprawdzianu (zaliczenia) końcowego i egzaminu (MS Teams).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1) Sensini Marcello, “La lingua e i testi”, Mondadori Scuola, Milano, 2003, str. 323-332, 428-463.
2) Serianni Luca, Della Valle Valeria, Patota Giuseppe, “L’italiano parlato e scritto. Grammatica di riferimento e manuale delle abilità testuali con Schede di autoverifica”, Archimede Edizioni, Milano, str. 258 -270 (“Il periodo”).
3) Widłak Stanisław, “Formy i struktury. System morfologiczny i składniowy współczesnego języka włoskiego”, WUJ, Łódź, str. 231-286 („Zdanie złożone”).
W cyklu 2020/SZ:
1) Sensini Marcello, “La lingua e i testi”, Mondadori Scuola, Milano, 2003, str. 323-332, 428-463. |
W cyklu 2021/SZ:
1) Sensini Marcello, “La lingua e i testi”, Mondadori Scuola, Milano, 2003, str. 323-332, 428-463. |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
- |
W cyklu 2021/SZ:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: