Składnia języka włoskiego 09-SITAL2-12
Zdanie proste rozwinięte i nierozwinięte. Ekspansja i redukcja.
Podmiot i orzeczenie zdania prostego. Rodzaje orzeczenia.
Grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
Zdanie proste z orzeczeniem imiennym. przydawka a apozycja.
Okolicznik czasu, miejsca.
Dopełnienie bliższe.
Okolicznik przyzwolenia, sposobu.
Okolicznik dystrybutywny, okolicznik celu, okolicznik czynnika towarzyszącego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
W cyklu 2019/SL: 09-SITAL2-12 | W cyklu 2020/SL: 09-SITAL2-12 |
Liczba godzin przedmiotu
W cyklu 2019/SL: 60 | W cyklu 2020/SL: 30 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2019/SL: C1 przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu budowy zdania prostego w języku włoskim
C2 przekazanie wiedzy o różnych elementach zdania prostego w języku włoskim i ich funkcjach
C3 wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania części zdania prostego w języku włoskim
C4 wyrobienie u studentów umiejętności analizy składniowej zdania prostego i analizy relacji pomiędzy poszczególnymi elementami zdania prostego (schemat „drzewko”)
C5 wyrobienie u studentów umiejętności ekspansji zdania nierozwiniętego do zdania rozwiniętego i vice versa
C6 wyrobienie umiejętności rozpoznawania walencji czasowników w języku włoskim
C7 kształtowanie świadomości o wielofunkcyjności wielu części mowy, niejednoznaczności zjawisk w obrębie składni zdania prostego w języku włoskim, wskazanie na różne funkcje pełnione przez jedną część mowy
| W cyklu 2020/SL: 1/ przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu budowy zdania prostego w języku włoskim
2/ przekazanie wiedzy o różnych elementach zdania prostego w języku włoskim i ich funkcjach
3/ wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania części zdania prostego w języku włoskim
4/ wyrobienie u studentów umiejętności analizy składniowej zdania prostego
5/ wyrobienie u studentów umiejętności ekspansji zdania nierozwiniętego do zdania rozwiniętego i vice versa
6/ wyrobienie umiejętności rozpoznawania walencji czasowników w języku włoskim
7/ kształtowanie świadomości o wielofunkcyjności wielu części mowy, niejednoznaczności zjawisk w obrębie składni zdania prostego w języku włoskim. |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ rozumie i objaśnia różnice między zdaniem prostym rozwinętym a nierozwiniętym. Redukuje zdanie rozwinięte do nierozwiniętego, przeprowadza ekspansję zdania nierozwiniętego, by powstało zdanie rozwinięte.
2/Rozpoznaje podmiot i orzeczenie zdania prostego.
3/ Rozpoznaje grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
4/ Charakteryzuje i rozpoznaje zdania proste bezpodmiotowe i bezorzeczeniowe.
5/Zna miejsca i poszczególnych części zdania w obrębie zdania, zna szyk zdania w języku włoskim.
6/rozpoznaje zdania proste z orzeczeniem imiennym. rozpoznaje i rozróżnia przydawkę i apozycję.
7/ Charakteryzuje podstawowe okoliczniki (czasu, miejsca).
rozpoznaje dopełnienie bliższe i jego rodzaje.
8/ Zna okoliczniki przyzwolenia, sposobu. rozróżnia je od innych okoliczników.
9/ Rozpoznaje okolicznik dystrybutywny, okolicznik celu, okolicznik czynnika towarzyszącego.
10/ Korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
-sprawdzian końcowy.
Skala ocen:
60%-68% dst, 68,5%-75% dst+, 75,5%-83% db, 83,5%-91% db+, 91,5%-100% bdb
Warunki i tryb uzyskania zaliczenia:
TRYB STACJONARNY
– obecność i aktywność na zajęciach,
– przygotowanie do zajęć,
– ocena pozytywna uzyskana na podstawie sprawdzianu końcowego.
TRYB ZDALNY
– obecność i aktywność na zajęciach (MS Teams),
– przygotowanie do zajęć (MS Teams),
ocena pozytywna uzyskana na podstawie sprawdzianu (zaliczenia) końcowego (MS Teams)
Praktyki zawodowe
nd.
Literatura
Serianni L., Della Valle V., Patota G., L’attributo, l’apposizione e il predicativo w: Serianni L., Della Valle V., Patota G., L’italiano parlato e scritto. Grammatica di riferimento e manuale delle abilità testuali con Schede di autoverifica, Archimede Edizioni, Milano, 2003, str. 212-219.
Serianni L., Della Valle V., Patota G., I complementi w: Serianni L., Della Valle V., Patota G., L’italiano parlato e scritto. Grammatica di riferimento e manuale delle abilità testuali con Schede di autoverifica, Archimede Edizioni, Milano, 2003, str. 220-257.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: