Sztuka izraelska 09-SI-12
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 Omówienie w porządku chronologicznym (od końca XIX w. aż do pierwszych lat istnienia Państwa Izrael) rozwoju kierunków artystycznych kształtujących lokalną sztukę izraelską.
C2 Przekazanie wiedzy z zakresu historii sztuki i kultury żydowskiej w Europie, Palestynie pod mandatem brytyjskim i w Izraelu od XIX wieku do lat pięćdziesiątych XX w.
C3 Zapoznanie się z materiałem ikonograficznym dotyczącym dzieł architektury, plastyki i grafiki żydowskiej w Europie (XIX i początek XX w.) i w Izraelu.
C4 Wyróżnienie cech określających sztukę żydowską i izraelską.
C5 Wyrobienie umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł naukowych.
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Między lokalnym a uniwersalnym: Boris Schatz i powstanie Akademii Becaleel
Orientalizm czy sztuka żydowska?
Modernizm i awangarda hebrajska: lata dwudzieste i trzydzieste
Hebrajskość i kanaanejskość
Nowe horyzonty: izraelska abstrakcja
Zagłada a sztuka izraelska
W służbie ideologii: socrealizm
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- Zna podstawową literaturę przedmiotu (dot. sztuki izraelskiej) i potrafi odnieść się do niej w sposób krytyczny.
- Zna podstawowe dzieła XIX-wiecznej europejskiej sztuki żydowskiej i potrafi zidentyfikować obiekty żydowskiej kultury materialnej.
- Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować najważniejsze style i kierunki, w jakich tworzyli artyści żydowscy w Europie oraz artyści izraelscy do pierwszych lat istnienia Państwa Izrael.
- Opisuje i interpretuje procesy, jakim podlegała sztuka żydowska i izraelska od XIX w. do początków Państwa Izrael.
- Posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi kultury żydowskiej w jęz. hebrajskim.
- Gotów jest podjąć dyskusję na temat cech wyróżniających sztukę żydowską i izraelską.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra znajomość omówionych w sylabusie zagadnień oraz bardzo dobra umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy w analizie problemów dotyczących zakresu materiału omówionego w sylabusie.
dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): Dobra znajomość omówionych w sylabusie zagadnień oraz dobra umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy w analizie problemów dotyczących zakresu materiału omówionego w sylabusie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): Dostateczna znajomość zagadnień i elementarna umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności.
niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca znajomość zagadnień i umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności.
Literatura
‒ Calmona, Jigal. 2010. 100 sznot omanut jisreelit. Jeruszalajim: Muzeon Jisrael.
‒ Gamzu, Haim. (1958) Painting and Sculpture in Israel: Half a Century of the Plastic Arts in Eretz Israel. Tel Aviv: Dvir Publishers.
‒ Gutman, Joseph. (1993) Is there a Jewish Art? [w:] The Visual Dimension. Aspects of Jewish Art. Published in Memory of Isaiah Shachar, Moore Clare (red.). Westview Press, ss.1-19.
‒ Landsberger, Franz. (1946) A History of Jewish Art. Cincinnati: The Union of American Hebrew.
‒ Roth, Cecil (red.). (1961) Jewish Art. An Illustrated History. London: W. H. Allen .
‒ Sed-Rajna, Gabrielle (red.). (1997) Jewish Art. New York: Harry N. Abrams Inc. Publishers
‒ Soussloff, M. Catherine. (1999) Introducing Jewish Identity to Art History [w:] Jewish Identity in Modern Art History. Soussloff M. Catherine (ed.). Berkeley&Los Angeles & London: California Press, ss.1-16.
‒ Tamuz, Binjamin (red.). 1980. Sipurah szel omanut Jisrael. Tel Awiw: Hocaat Mecada.
‒ The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe (2002), Tumarkin, Susan Goodman (red.). New York: Merrell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: