Seminarium magisterskie 09-SEMMGR-ILS-14
Opis treści kształcenia
Podstawy metodologii pracy naukowej w dziedzinie wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej)
Główne cechy tekstu i dyskursu naukowego
Zasady definiowania w wywodzie naukowym
Zasady dowodzenia w wywodzie naukowym
Analiza informacji z wykorzystaniem różnych źródeł w ramach wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej)
Wybrane treści z zakresu wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej)
Etyka pracy naukowej
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę nt. metodologii pracy naukowej w dziedzinie wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej)
ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę ogólną z zakresu wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej)
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w dziedzinie wybranej specjalizacji (glottodydaktycznej, interkulturowej lub translatorycznej)
potrafi analizować prace innych autorów, przeprowadzić syntezę różnych poglądów, dokonać doboru metod, opracować i zaprezentować wyniki w formie pisemnej i ustnej
potrafi samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę oraz swoje umiejętności badawcze
potrafi merytorycznie argumentować
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Kryteria oceny projektu – (szczegółowe w materiałach dla studentów)
Terminowość oddania projektu
Literatura
Zalecana literatura
Adamzik, K. 2004. Textlinguistik. Eine einführende Darstellung. Tübingen.
Albert, Ruth, Koster, C. 2002. Empirie in Linguistik und Sprachlehrforschung. Ein methodologisches Arbeitsbuch. Tübingen, Narr.
Apanowicz, Jerzy, 2005. Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Warszawa, Difin.
Eco, Umberto, 2003. Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt. Heidelberg, Müller.
Fleischer, W./Michel, G./Starke, G. 1996. Stilistik der deutschen Gegenwartssprache. Framkfurt/M.
Kolman, Romuald, 2001. Zdobywanie wiedzy. Bydgoszcz, Gdańsk, Branta.
Starke, Günter, Zuchewicz, Tadeusz, 2003. Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main, Lang.
Najważniejsza dodatkowo zalecana literatura na specjalizacji glottodydaktycznej:
Butzkamm, W. 2004. Lust zum Lernen. Lust zum Lehren. Tuebingen: Francke.
Dakowska, M. 2007. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. W-wa: PWN.
Roche, J. 2008. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. Tuebingen: Francke.
Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków
Najważniejsza dodatkowo zalecana literatura na specjalizacji interkulturowej:
Lüsebrink, H.-J. 2008. Interkulturelle Kommunikation: Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Stuttgart; Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Thomas, A., Kinast, E.-U., Schroll-Machl, S. (Hrsg.). 2003. Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Bd.1 Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Heringer, H. J. 2004. Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und
Konzepte, Tübingen/Basel: A. Francke Verlag.
Najważniejsza dodatkowo zalecana literatura na specjalizacji translatorycznej:
Brinker, K. 2010. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Erich Schmidt Verlag. Berlin.
Dijk van, J. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Handke, K. 2009. Socjologia języka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Henne, H./ Rehbock, H. 2001. Einführung in die Gesprächsanalyse. Walter de Gruyter. Berlin/New York.
Gansel, Ch. / Jürgens, F. 2009. Textlinguistik und Textgrammatik. Vandenhoeck & Ruprecht. Göttingen.
Grzenia, J. 2006. Komunikacja językowa w Internecie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Hickethier, K. 2010. Einführung in die Medienwissenschaft. J.B.Metzler. Stuttgart/Weimar.
Kessel, Katja / Reimann, Sandra (2008): Basiswissen Deutsche Gegenwartssprache. A.Francke UTB. Tübingen und Basel.
Maciejewski, M. 2009. Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań.
Meibauer, J. 2008. Pragmatik. Stauffenbrug. Tübingen.
Neuland, E. 2008. Jugendsprache. A.Francke UTB. Tübingen und Basel.
Schwitalla, J. 1997. Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Erich Schmidt Verlag. Berlin.
Teplan, A. 2005. Kommunikation im Chat. Grundlagen - Instrumente - Bewertung. VDM Verlag Dr. Müller. Berlin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: