Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa 09-SEMJ-33
Przekazanie pogłębionej wiedzy o językoznawczych szkołach badawczych
Przekazanie pogłębionej wiedzy o najważniejszych tendencjach badawczych współczesnego językoznawstwa skandynawskiego
Przekazanie pogłębionej wiedzy o dziedzinach językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin dominujących we współczesnym językoznawstwie skandynawskim
Przedstawienie zagadnień językoznawczych z wybranych dziedzin językoznawstwa (np. leksykografia, lingwistyka komputerowa, runologia, słowotwórstwo) w ujęciu ogólnym, szczegółowym i porównawczym
Przedstawienie szczegółowej wiedzy na temat podstawowych osiągnięć językoznawstwa skandynawskiego
Zapoznanie z literaturą językoznawczą nawiązującą do omawianych dziedzin i zagadnień językoznawczych
Rozwijanie umiejętności pogłębionej analizy zjawisk językowych
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
ma pogłębioną wiedzę o dokonaniach i szkołach badawczych w obrębie językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego
ma pogłębioną i poszerzoną wiedzą o najważniejszych tendencjach badawczych współczesnego językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego
ma pogłębioną wiedzę na temat metodologii badań językoznawczych, szczególnie w odniesieniu do Skandynawii
dysponuje pogłębioną wiedzą o dziedzinach współczesnego językoznawstwa
ma pogłębioną wiedzę na temat różnorodnych aspektów języków skandynawskich z różnych dziedzin językoznawstwa (np. leksykografia, lingwistyka komputerowa, runologia, słowotwórstwo), potrafi przeprowadzić analizę zagadnień językowych w ujęciu komparatywnym, zwłaszcza w odniesieniu do kontynentalnych języków skandynawskich
potrafi posługiwać się pogłębioną wiedzą językoznawczą oraz stosować ją w analizie zagadnień językoznawczych, umie poszerzać swoje umiejętności badawcze
na podstawie posiadanej wiedzy językoznawczej potrafi formułować krytyczne opinie na temat różnorodnych aspektów języka, szczególnie w odniesieniu do języków skandynawskich
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia
F: Ocena dyskusji w grupie
P: Test zaliczeniowy
Przykładowe pytania/zadania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Przykładowy temat prezentacji ustnej: Scharakteryzuj metody tworzenia rzeczowników odsłownych w języku duńskim/norweskim/szwedzkim
2. Przykładowy temat pracy pisemnej: Wskaż podstawowe zasady tworzenia skandynawskich nazw miejscowych
Kryteria oceny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Literatura
Artykuły naukowe i materiały dydaktyczne w językach skandynawskich, niemieckim, angielskim, polskim
Bandle, Oskar et.al. (red.) 2002. The Nordic Languages. Vol 1-2. Berlin: Walter de Gruyter
Faarlund, J.T. et al. 1997. Norsk referansegrammatikk. Oslo: Universitetsforlaget.
Hansen, E., Heltoft L. 2011. Grammatik over det Danske Sprog. Bind I-III. Det danske Sprog- og Litteraturselskab og Syddansk Universitetsforlag.
Herslund, M. (red.). 1996. Ny forskning i grammatik, Fællespublikation 3, Kollekollekollokviet 1995, Odense: Odense Universitetsforlaget.
Herslund, M., Lihn Jensen B. (red.) 2003. Sprog og sprogbeskrivelse, København: Samfundslitteratur.
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Norsteds Ordbok
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: