Seminarium magisterskie 09-SEM-ZU-24
SEMINARIUM MAGISTERSKIE (Literaturoznawcze)
Sprecyzowanie zainteresowań badawczych studenta.
Wyznaczenie obszarów tematu pracy magisterskiej w oparciu o współczesne trendy badawcze. Omówienie i określenie tematu pracy.
Struktura pracy magisterskiej. Omówienie wymogów stawianych pracom magisterskim.
Opanowanie zasad sporządzania bibliografii oraz przypisów, a także sposobów przytaczania cytatów.
Omówienie metodologii badawczej. Paradygmaty i metodologie badań literackich.
Sporządzenie planu pracy oraz prezentacja jej głównych tez.
Sukcesywna prezentacja wyników badań oraz dyskusja nad elementami wymagającymi korekty.
SEMINARIUM MAGISTERSKIE (Językoznawcze)
Wyznaczenie obszarów tematu pracy magisterskiej na podstawie współczesnych tendencji badawczych i własnych zainteresowań. Określenie tematu pracy.
Metodologie analizy językowej. Paradygmaty i szkoły językoznawcze.
Słowotwórstwo współczesnego języka rosyjskiego. Gniazda słowotwórcze. Słowotwórstwo synchroniczne.
Stosunki paradygmatyczne w słowotwórstwie. Gniazda słowotwórcze. Paradygmat słowotwórczy. Analiza słowotwórcza wyrazów.
Słowotwórstwo i fonologia. Alternacje.
Semantyka leksykalna, pole semantyczne, struktura znaczeniowa wyrazów. Systemowość leksyki.
Wzajemne zależności pomiędzy słowotwórstwem a składnią. Abrewiacja. Skrótowce. Analityzm w morfologii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
SEMINARIUM MAGISTERSKIE (Literaturoznawcze)
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna biografię i twórczość wybranego pisarza/wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i stosuje w wypowiedzi pisemnej metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy
identyfikuje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim, rosyjskim oraz innym języku obcym
potrafi w formie pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i w przygotowaniu pracy magisterskiej
SEMINARIUM MAGISTERSKIE (Językoznawcze)
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Nakreślić i sformułować problem badawczy na podstawie nabytej wiedzy oraz zastosować prawidłową metodologię badań do postawionego zadania.
Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy z wykorzystaniem literatury przedmiotu i użytych metod badawczych.
W sposób prawidłowy formułować, weryfikować i argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy badawczej.
Zna i swobodnie posługuje się literaturą przedmiotu w zakresie badanej przez siebie problematyki językowej.
Napisać pracę magisterską spełniającą wszystkie wymogi stawiane tego typu pracom naukowym.
Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu, korzystając z tradycyjnych źródeł informacji i najnowszych technik informatycznych. Podczas korzystania z literatury pamięta o zachowaniu praw autorskich (własności intelektualnej).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- aktywność udział w trakcie zajęć (np. udział w dyskusji);
- przygotowanie propozycji projektu pracy dyplomowej;
- ocena prezentacji opracowanej/-ych części pracy;
- wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- stymulacja do dalszych poszukiwań i przemyśleń
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów (redagowanie tekstu pracy, opracowywanie rozdziałów, analiza materiału źródłowego, itd.)
• Metody podsumowujące:
Ocena końcowa polegająca na merytorycznej wartości przygotowanej pracy oraz zaangażowaniu studentów w ich opracowywanie.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, znacznie poszerzającej zakres wiedzy i zachęcającej do dalszych badań oraz znakomita wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry plus (+db; 4,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, poszerzającej zakres dotychczasowych badań oraz bardzo dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry (db; 4,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM oraz dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny plus (+dst; 3,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale ze znacznymi niedociągnięciami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny (dst; 3,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale z licznymi błędami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
niedostateczny (ndst; 2,0): niewywiązanie się w terminie z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, niewystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
Literatura
SEMINARIUM MAGISTERSKIE (Literaturoznawcze)
Dobór literatury uzależniony będzie od wyboru konkretnego tematu pracy magisterskiej.
SEMINARIUM MAGISTERSKIE (Językoznawcze)
1. Aзарх Ю.С., Cловообразование и формообразование существительных в истории русского языка, Москва 1984.
2. Бабайцева В.В. Явление переходности в грамматике русского языка, Москва 2000.
3. Балалыкина Э.А., Николаев Г.А., Русское словообразование, Казань 1985.
4. Бондарко А.В., Некоторые особенности переносного употребления времен глагола, „Рyсский язык в школе” 1965, № 5.
5. Апресян Ю.Д., Лексическая семантика, Москва 1995.
6. Ахманова О.С., Грушко М.Л., Долгополова И.М. и др., Основы компонентного анализа, Москва 1969.
7. Русская грамматика, ред. Н. Ю. Шведова, т.1-2, Москва 1980.
8. Грамматика современного русского литературного языка, под ред. Н. Ю. Шведовой, Москва 1970.
9. Виноградов В.В., Русский язык (грамматическое учение о слове), Москва 1972.
10. Русский язык конца XX столетия (1985-1995), под ред. Е.А. Земской, Москва 1996.
11. Современный русский язык, под ред. В.А. Белошапковой, Москва 1981.
12. Лопатин В.В., Русская словообразовательная семантика, Москва 1977.
13. Русский язык и советское общество. Словообразование современного русского литературного языка, под ред. М.В. Панова, Москва 1968.
14. Методы изучения лексики, под ред. А.Е. Супруна, Минск 1975.
15. Земская Е.А., Словообразование//Совремный русский язык, Москва 1981.
16. Земская Е.А., Современный русский язык. Словообразование, Москва 1973.
17. Земская Е.А., Язык как деятельность. Морфема, Слово. Речь, Москва 2004.
18. Земская Е.А., Словообразование, Москва 1973.
19. Крысин Л.П., О лексике русского языка наших дней, В: Русский язык в школе и дома, 2002, №1.
20. Ширшов И.А., Множественность словообразовательной мотивации в современном русском языке, Ростов н/Дону 1981.
21. Лопатин В.В., Словообразование как объект грамматического описания. In: Грамматическое описание славянских языков, Москва 1974.
22. Лыкова Н.А., О границах между словоизменением, формообразованием и словообразованием в русском языке, „Филологические науки” 1981, № 3.
23. Марков В.М., Историческая грамматика русского языка. Именное склонение, Москва 1974.
24. Николаев Г.А., Словообразование и формообразование. In: Грамматическая лексикология русского языка, Казань 1978.
25. Рожкова Г.И., Очерки практической грамматики, Москва 1987.
26. Тукова Т.В., Омореферентность форм собирательности и единственного числа имен существительных русского языка, „Филологические науки” 1992, № 4.
27. Улуханов И.С., Грамматический род и словообразование, „Вопросы языкознания” 1988, № 5.
28. Шанский Н.М., Очерки по русскому словообразованию, Москва 1968.
29. Habrajska G., Morfologia rzeczowników zbiorowych w świetle wybranych poglądów na fleksję i derywację, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 1994, z. 50.
30. Heinz A., Fleksja a derywacja, „Język Polski” 1961, Nr 5.
31. Kaliszan J., Словообразование и формообразование в русском языке, Poznań 2005.
32. Tokarski J., Fleksja a słowotwórstwo. In: J. Tokarski, Fleksja polska, Warszawa 1978.
Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: