Rumunia współczesna 09-RW-1LR-SNJL-11
Treści programowe dla zajęć
1/ Demografia Rumunii
2/ Podział administracyjny: okręgi i ich główne miasta
3/ Symbole narodowe: hymn, godło, flaga
4/ Historia najnowsza (po 1989 r.)
5/ Ustrój i życie polityczne
6/ Środki masowego przekazu
7/ Bogactwa naturalne i gospodarka
8/ Teatr i kinematografia
9/ Muzyka
10/ Sławni Rumuni
11/ Węgrzy rumuńscy i Seklerszczyzna
12/ Romowie
13/ Niemcy rumuńscy (Sasi siedmiogrodzcy i Szwabi banaccy)
14/ Polacy w Rumunii
15/ Inne mniejszości (Ukraińcy, Lipowianie, Żydzi, Ormianie)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy – Student/ka
1/ zna sytuację demograficzną, społeczno-polityczną i gospodarczą oraz podział administracyjny Rumunii
2/ zna najnowszą historię Rumunii
3/ wymienia i charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia współczesnej kultury rumuńskiej
4/ wymienia najważniejsze instytucje i postacie życia publicznego Rumunii
5/ wymienia i charakteryzuje mniejszości narodowe i etniczne Rumunii oraz rozumie ich miejsce i rolę w społeczeństwie
Umiejętności – Student/ka
1/ rozumie realia współczesnej Rumunii
2/ potrafi korzystać z różnych źródeł informacji (literatura przedmiotu, środki masowego przekazu, media społecznościowe)
3/ potrafi komunikować się, dyskutować i pracować w grupie
Kryteria oceniania
- przygotowanie do zajęć (w tym lektura wskazanych tekstów),
- obecność i aktywność na zajęciach,
- kolokwium pisemne
KRYTERIA OCENIANIA
1. bardzo dobry (bdb; 5,0) - od 90% (Opanowanie w stopniu bardzo wysokim wiedzy z zakresu materiału omawianego na zajęciach)
2. dobry plus (db plus; 4,5) - od 80 % (Opanowanie w stopniu dobrym wiedzy i umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, nieliczne błędy merytoryczne, poziom kompetencji wymagający nieznacznych korekt)
3. dobry (db; 4,0) - od 70 % (Opanowanie w stopniu dobrym wiedzy i umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, pewna liczba błędów merytorycznych, poziom kompetencji na poziomie zadowalającym)
4. dostateczny plus (dst plus; 3,5) - od 60 % (Opanowanie w stopniu zadowalającym wiedzy i umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, pewna liczba błędów merytorycznych, poziom kompetencji wymagający znacznych korekt)
5. dostateczny (dst; 3,0) - od 50 % (Opanowanie w stopniu zadowalającym wiedzy i umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, dość duża liczba błędów merytorycznych, poziom kompetencji wymagający znacznych korekt)
6. niedostateczny (ndst) - poniżej 50% (Niezadowalający stopień opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, duża liczba błędów merytorycznych, poziom kompetencji wskazujący na nieprzyswojenie materiału zajęć)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Obowiązkowa
1. Boia, L. 2016. Dlaczego Rumunia jest inna? (przeł. J. Kornaś-Warwas). Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury (str. 181-468).
Dodatkowa
1. Burakowski, A., M. Stan. 2012. Kraj smutny, pełen humoru: dzieje Rumunii po 1989 roku. Warszawa: Trio.
2. Filipiak, D. 2021. Rumunia. Pęknięte lustro Europy. Kielce: Paśny Buriat.
3. Krawczyk, A. 2021. Rumunia. Albastru, ciorba i wino. Poznań: Wyd. Poznańskie.
4. Luft, B. 2014. Rumun goni za happy endem. Wołowiec: Czarne.
5. Rejmer, M. 2013. Bukareszt. Kurz i krew. Wołowiec: Czarne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: