Redagowanie tekstu naukowego 09-RTN-ZU-22
Wymogi ogólne stawiane pracom naukowym (licencjackim i magisterskim).
Rodzaje stylów. Styl naukowy i jego cechy.
Ogólne zasady kompozycji i struktury pracy naukowej (na przykładzie pracy magisterskiej).
Forma, styl i język w pracy naukowej.
Opracowanie techniczne tekstu zasadniczego pracy:
- tekst i jego podział;
- tytuły rozdziałów/podrozdziałów i numeracja;
- akapity i ich struktura (regulacja tabulatorów; rola „twardej spacji” itd.)
- wyróżnienia i wyliczenia w tekście;
- skróty;
- odnośniki i przypisy;
- cytaty;
- sporządzanie bibliografii.
Elementy pomocnicze i dodatkowe w tekście głównym pracy:
- ilustracje;
- wykresy, diagramy;
- schematy;
Tworzenie spisu tabel i schematów.
Formatowanie tekstu:
- numeracja stron;
- wykorzystywanie nagłówka i stopki.
Błędy językowe. Korekta tekstu.
Stylistyka tekstu naukowego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna podstawowe zagadnienia stawiane pracom naukowym (np. w odniesieniu do pracy licencjackiej/magisterskiej)
definiuje cechy charakterystyczne poszczególnych stylów funkcjonalnych języka (ze szczególnym uwzględnieniem stylu naukowego)
zna ogólne zasady kompozycji i struktury pracy naukowej (na przykładzie pracy magisterskiej)
zna najważniejsze zagadnienia dotyczące opracowania technicznego tekstu pracy naukowej
zna sposoby wprowadzania cytatów, tworzenia przypisów, bibliografii, itd.
prawidłowo stosuje elementy pomocnicze i dodatkowe w postaci schematów, tabeli, rysunków, itd.
posiada umiejętność korekty tekstu (ze szczególnym uwzględnieniem korekty stylistycznej)
stosuje zdobytą wiedzę przy pisaniu prac naukowych z zakresu wybranego obszaru badawczego (językoznawstwo, literaturoznawstwo, translatoryka i in.)
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Billingham J., Redagowanie tekstów, Warszawa 2007.
Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994.
Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków 2001.
Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, wyd. 2 poszerz. (dodruk), Gdańsk 1999.
Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, Kraków 1999.
Poliński J., ABC magistranta. Poradnik, Siedlce 1991.
Ануфриев А.Ф., Научное исследование. Курсовые, дипломные и диссертационные работы, Москва 2007.
Колесникова Н.И., От конспекта к диссертации, Москва 2003.
Розенталь Д.Э., Голуб И.Б., Секреты стилистики. Правила хорошей речи, Москва 2006.
Эко У., Как написать дипломную работу, Москва 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: