Kultura i realia obszaru wschodniosłowiańskiego 09-RR-ZL-12
Rosja na mapie świata: uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze; symbole państwowe; podział terytorialny, sąsiedzi geopolit. itp.
Samopostrzeganie i autoidentyfikacja (zagadnienia narodowościowo- tożsamościowe)
Mentalność ros. - stereotypy oraz mity na temat Rosji i Rosjan
Rosyjska obyczajowość, trad. zwyczaje (w tym święta religijne i państwowe)
Wyznania religijne na obszarze Rosji (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kult. prawosławia)
Charakterystyka rozwoju sztuki sakralnej i świeckiej
Malarstwo w Rosji
Architektura rosyjska
Zabytki Moskwy / Petersburga - wirtualna wycieczka po najważniejszych miejscach obu stolic
Wielcy artyści ros. sceny i realia ich życia
Ewolucja muzyki w Rosji
Emblematy kultury ros. - rzemiosło folklorystyczne, kuchnia narod.
Od stroju narodowego do pojęcia mody (semiosfera rosyjskiej estetyki)
Turystyka (najciekawsze regiony turystyczne, Złoty Pierścień Rosji)
Zderzenie tradycji z nowoczesnością – Rosyjska Północ w perspektywie etnograficznej
Przestrzeń językowo-kulturowa Kaukazu
Osiągnięcia rosyjskiej nauki
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne, przyrodnicze oraz mentalnościowe wyróżniki Słowiańszczyzny Wschodniej
zna aspekty oraz istotne etapy ewolucji kultury duchowej i materialnej rosyjskiego obszaru językowego
zna realia, które determinowały specyfikę życia intelektualnego w Rosji od pierwszych wieków formowania się państwowości do czasów dzisiejszych
potrafi określić miejsce i znaczenie omawianych zjawisk w procesie historycznym
umie samodzielnie formułować sądy na temat dziedzictwa kulturowego w perspektywie zmieniających się realiów życia w Rosji
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Bardzo dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, merytoryczne i kontekstualnie osadzone wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na bardzo dobry.
dobry plus (+db; 4,5):
Bardzo dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dobry plus.
dobry(db; 4,0):
Dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dobry.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Dostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, dostatecznie merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dostateczny plus.
dostateczny (dst; 3,0):
Dostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, dostatecznie merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dostateczny.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Niedostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Nieumiejętność sformułowania merytorycznych wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Brak umiejętności dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Brak aktywności na zajęciach konwersatoryjnych. Kolokwia cząstkowe zaliczone na oceny niepozwalające na pozytywną ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji Studenta.
Literatura
Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją, red. L. Suchanek, Kraków 2004;
J. Bratkiewicz, Zapętlenia modernizacji: szkice o samopostrzeganiu i autoidentyfikacji w
interakcjach tradycji i nowoczesności (przypadek Rosji i nie tylko), Warszawa 2007;
G. Przebinda, Piekło z widokiem na niebo : spotkania z Rosją 1999-2004, Kraków 2004;
J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007;
W. Biełousowa, A. Markunas, W mirie kulturologičeskich poniatij, idiej, napravlenij, Poznań 2004;
Kultura rosyjska. Postacie, Wydarzenia, Symbole, Daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001;
W. Wilczyński, Leksykon kultury ukraińskiej, Kraków 2004;
J. Dobrowolski, Tury po Rossii, Warszawa 2003;
Nowe tablice czyli o cerkwi, liturgii, nabożeństwach i utensyliach cerkiewnych, red. R. Włodek, przeł. I. Petrov, Kraków 2007;
M. Quenot, Ikona okno ku wieczności, przeł. H. Paprocki, Białystok 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: