N Praktyka zawodowa w szkole cz.2 09-PZn-DU11
Specyfika szkoły podstawowej
Wiedza metodyczna jako podstawa procesu dydaktycznego
Uczeń jako podmiot działań dydaktycznych
Zadania opiekuńczo-wychowawcze w pracy dydaktycznej
Uwarunkowania zewnętrzne procesu dydaktycznego
Nauczyciel jako refleksyjny praktyk
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student/ka zapoznaje się ze specyfiką szkoły ponadpodstawowej, z jej funkcjonowaniem, organizacją pracy i dokumentacją
obserwuje czynności wykonywane przez opiekuna praktyk i metodyczny tok lekcji
obserwuje interakcję i komunikację w klasie
obserwuje działania podejmowane przez opiekuna praktyki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny
obserwuje organizację przestrzeni w klasie
współdziała z opiekunem praktyki w zakresie planowania i przeprowadzania zajęć
współdziała z opiekunem praktyki w zakresie przygotowania pomocy dydaktycznych
współdziała z opiekunem praktyki w zakresie oceniania prac uczniów
pełni rolę nauczyciela języka niemieckiego, w szczególności planuje i przeprowadza lekcje
wykorzystuje na lekcji środki multimedialne i technologię informacyjną
uwzględnia specjalne potrzeby edukacyjne uczniów
podejmuje współpracę z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym
analizuje sytuację i zdarzenia pedagogiczne zaistniałe w trakcie praktyki
dokonuje oceny własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela
ocenia przebieg prowadzonych lekcji w odniesieniu do założonych celów
dokonuje refleksji nad własną praktyką po wysłuchaniu opinii i oceny opiekuna praktyki
omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studenckiej, z nauczycielem akademickim
Kryteria oceniania
Notatka w dzienniczku praktyk
Sprawozdanie
Konspekt lekcji z komentarzem dydaktycznym
Studium przypadku
Udział w dyskusji
Arkusz ewaluacyjny wypełniony przez nauczyciela-opiekuna w szkole nt. osiągnięcia EU
relacja pisemna
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – bardzo dobre wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie bardzo dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole, wykazanie zaangażowania w czasie realizacji zadań, kreatywność, głęboka refleksja po praktyce
4,5 – bardzo dobre wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie bardzo dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole
4,0 – rzetelne wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole
3,5 – zadowalające wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole
3,0 - zadowalające wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dostatecznej oceny opiekuna praktyki w szkole
2,0 – zaniedbanie wykonania zadań studenta – praktykanta, negatywna ocena opiekuna praktyki w szkole, naruszenie zasad etyki zawodowej i dyscypliny pracy w szkole
Literatura
Aktualna podstawa programowa kształcenia ogólnego (język obcy nowożytny, szkoła ponadpodstawowa);
Podręczniki do nauki języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej;
Podręcznik nauczyciela do podręcznika;
Program nauczania;
Plan wynikowy;
Dokumentacja szkolna;
Akty prawne obowiązujące w oświacie;
Marciniak, I. / Rybarczyk, R. 2006: Didaktik des DaF-Unterrichts im Abriss. Oficyna Wydawnicza WSJO (skrypt).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: