Produkcja wiedzy w literaturze i w tekście literackim 09-PWLT-11
Wprowadzenie pojęcia faktu naukowego według Ludwika Flecka, pojęcia wiedzy oraz literatury w obiegu i produkcji wiedzy
Literackość jako kategoria różnicująca typy tekstów i wypowiedzi naukowych
Nauka, teoretyczne podstawy z historii i teorii nauki
Poznanie naukowe i debaty naukowe w twórczości Wolfganga Goethego
Ruch społeczny w literaturze i historiografii
Konwencja i obyczaj w literackich sytuacjach granicznych i w badaniach antropologicznych
Przeszłość w teraźniejszości czyli historiografia a powieść historyczna
Wiedza o ciele w prozie, dramacie oraz w naukach o człowieku (psychoanaliza; filozofia)
Wytwarzanie i reprodukowanie wiedzy w literaturze i tekstach naukowych
Gender jako motyw literacki i kategoria analityczna w literaturoznawstwie
Literackość tekstu naukowego
Naukowe aspekty tekstu literackiego.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Potrafi rozróżniać rodzaje wiedzy, podawać przykłady z niemieckiego i polskiego obszaru językowego;
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie związku literatury pięknej niemieckiego i polskiego obszaru językowego z aktualnymi dyskursami naukowymi i in. w wybranych okresach historycznych i politycznych;
wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) na temat teorii i historii wiedzy i nauki
Potrafi identyfikować wiedzę naukową w tekście literackim i charakteryzować sposób jej przekazania;
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku niemieckim z odwołaniem do omawianych tekstów literackich i naukowych;
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego niemieckiego obszaru językowego;
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa w debacie publicznej.
Kryteria oceniania
Referat (ocena formująca: zaliczenie):
Właściwa struktura i argumentacja, poprawność językowa
Pisemna praca zaliczeniowa, np. praca semestralna (temat zaproponowany przez wykładowcę lub do wyboru studentki )
Zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, poprawny zapis bibliograficzny, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa.
Literatura
Teksty podane w punkcie Treści kształcenia, a ponadto:
Ludwik Fleck: Über die Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache. Frankfurt am Main 1986;
Hans Magnus Enzensberger: Literatur als Institution oder Der Alka-Seltzer-Effekt. In: H.M.E.: Mittelmaß und Wahn. Gesammelte Zerstreuungen. Frankfurt am Main 1988, S. 42-52;
Ina Schabert: Das Literarische als Differenzkategorie. In: K. Röttger, H. Paul (Hg.): Differenzen in der Geschlechterdifferenz. Berlin 1999 wybrane teksty literackie z różnych epok.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: