Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych 09-PTIRTS-JK-11
Uczestnicy zapoznają się z podstawami stylu oraz budową tekstów naukowych i technicznych. Zostaną uwrażliwieni na kwestię precyzji i jednoznaczności sformułowań oraz problem lokalnej i globalnej spójności tekstu. Student pozna różne rodzaje tekstów naukowych (abstrakt, artykuł opisujący badania eksperymentalne wg schematu IMRAD, raport z badań, tekst podręcznikowy, artykuł popularnonaukowy, dokumentacja techniczna), zapozna się ze strukturą podawania w nich treści i jej znaczeniem dla realizacji założonego celu oraz specyfiką języka naukowego (w tym korzyści i zagrożeń jego użycia). Uczestnicy opanują podstawowe zasady redakcji tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów automatyzacji (tworzenie spisów treści, indeksów, i in.). W ramach tego przedmiotu zostaną także przedstawione sposoby prezentacji wyników badań naukowych i tez teorii, czyli odwołania do tekstu, przytoczenia, parafrazy i cytowania. Wyjaśnione zostanie pojęcie „plagiatu”, studenci zostaną uwrażliwieni na kwestie prawne związane z przepisami regulującymi wykorzystywanie cudzych tekstów i ilustracji we własnych publikacjach i prezentacjach. Studenci poznają możliwości grupowego pisania tekstu w aplikacjach sieciowych typu Google Docs czy ZOHO oraz publikowania prac i prezentacji w serwisach internetowych (np. SlideShare, Academia.edu, Research Gate).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach student:
- będzie potrafił stworzyć spójny redakcyjnie i poprawnie sformatowany tekst,
- będzie potrafił krytycznie ocenić stronę redakcyjną danego tekstu naukowego,
- będzie umiał napisać streszczenie badań,
- będzie rozumiał znaczenie odpowiedniej organizacji treści i struktury dla czytelności i zrozumiałości tekstu,
- będzie rozumiał zasady wykorzystywania wyników badań i opracowań badawczych zgodnie z przepisami prawa autorskiego,
- będzie potrafił posłużyć się precyzyjnym językiem naukowym w tworzeniu zwięzłych opisów badań,
- będzie rozumiał różnicę między analizą a interpretacją i świadomie stosował to rozróżnienie w swoim tekście.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną. Wykonanie ćwiczeń wskazanych przez Prowadzącego (dotyczących stworzenia dokumentów - np.artykułu naukowego, plakatu konferencyjnego, prezentacji, elementów dokumentacji technicznej - wg zadanych kryteriów) w wyznaczonym terminie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: