Pragmatyka tekstu 09-PT-ILS-12
Opis treści kształcenia
Uwarunkowania socjokulturowe komunikacji ustnej i pisemnej
Lingwistyka tekstu – zarys historyczny: gramatyka tekstu – pragmatyka tekstu – pragmatyka tekstu fachowego – kontrastywna pragmatyka tekstu (specjalistycznego)
Typologia tekstów, przegląd kryteriów i klasyfikacji
Holistyczna, wielopłaszczyznowa analiza tekstu
Teksty w komunikacji ustnej i pisemnej, oficjalnej i nieoficjalnej
Teksty w teorii komunikacji, lingwistyce kognitywnej i stosowanej
Teksty w dyskursie naukowym
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna w sposób pogłębiony i sprawnie operuje terminologią specjalistyczną z zakresu teorii komunikacji, lingwistyki tekstu, pragmatyki językowej, także w perspektywie ich historycznego rozwoju
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie metodologii badań nad tekstem w kontekście uwarunkowań komunikacyjnych, socjo- i interkulturowych
ma poszerzoną wiedzę o złożoności i kompleksowości struktury i różnorodności funkcji tekstów w różnych rodzajach komunikacji i kontekstach kulturowych i stosuje ją w praktyce
zna i rozumie procesy zmian kulturowych i językowych i ich wpływ na formy i funkcje tekstu, także w aspekcie kontrastywnym i interkulturowym
rozumie i stosuje samodzielnie różne metody analizy i interpretacji tekstów ogólnych i specjalistycznych
rozumie i stosuje zarówno zasady poszanowania własności intelektualnej, jak i kreatywnego przetwarzania i adaptowania tekstów dla potrzeb innych dyscyplin
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Czynny udział w konwersatoriach
Terminowość oddawania zadań domowych
Zaakceptowana prezentacja
Testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Sprawdzian podsumowujący (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen z testów cząstkowych i sprawdzianu podsumowującego oraz aktywności studenta na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura
Baumann, K.-D. (1994): Fachlichkeit von Texten. Frankfurt am Main.
Bilut-Homplewicz, Z. et al. (ed.) (2010): Text und Stil. [= Studien zur Text- und Diskursforschung]. Frankfurt am Main.
Brinker, K. et al. (eds.) (2000): Text-und Gesprächslinguistik. Ein internationales Handbuch. Berlin. 1. Halbband 2000; 2. Halbband 2001.
Feine, A. /Siebert, H-J. (eds.) (1996): Beiträge zur Text- und Stilanalyse. Frankfurt am Main.
Fix, U. / Habscheid, S. /Klein, J. (eds.): Zur Kulturspezifik von Textsorten. Tübingen.
Grucza, S. (2004): Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjalistycznego. Warszawa.
Kalverkämper, H. / Baumann, K-D. (eds.) (1996): Fachliche Textsorten. Komponenten – Relationen – Startegien. Tübingen.
Sandig, B. (1986): Stilistik der deutschen Sprache. Berlin.
Schröder, H. (ed.) (1993): Fachtextpragmatik. Tübingen.
Sommerfeldt, K-E. (ed.) (1994): Sprache im Alltag. Beobachtungen zur Sprachkultur. Frankfurt am Main.
Spiegel, C. / Vogt, R. (eds.) (2009): Vom Nutzen der Textlinguistik für den Unterricht. Baltmannsweiler.
Spillner, B. (ed.) (1996): Stil in Fachsprachen. Frankfurt am Main.
Vater, H. (2009): Wstęp do lingwistyki tekstu. Struktura i rozumienie tekstów. Wrocław.
Wilkoń, A. (2002): Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu. Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: