Psychopedagogika 09-PSYP-ZP-22
Podstawowe pojęcia z dziedziny psychopedagogiki – procesy poznawcze, myślenie, uczenie się, pamięć, emocje i motywacja, zdolności i uzdolnienia, z uwzględnieniem zdolności językowych..
Rozwój fizyczny i psychiczny jednostki – modele i fazy rozwoju, rozwój funkcji psychicznych, kształtowanie osobowości. Rola wychowania (Sylwetka rozwojowa dziecka).
Psychologia różnic indywidualnych i ich wpływ na rozwój ogólny oraz proces uczenia się/nauczania. Różnice indywidualne a sukces w uczeniu się języka.
Wychowanie a rozwój – koncepcje wychowania, środowisko a style i postawy wychowawcze. Znaczenie szkoły/grupy rówieśniczej. Formy aktywności dziecka.
Szkoła jako instytucja wychowująca i kształcąca – program szkolny, postawy nauczycieli i uczniów, trudności wychowawcze a metody i umiejętności wychowawcze, praca z grupą rówieśniczą; miejsce autonomii w szkole
Nauczyciel i jego role zawodowe – profesjonalizm nauczyciela, rozwój zawodowy, wypalenie zawodowe, etyka nauczycielska
Rozwiązania dydaktyczne – cele, treści i wyniki kształcenia – ich pomiar oraz ocena; metody dydaktyczne, proces nauczania i uczenia się w szkole, formy organizacji, środki i zasady dydaktyczne w odniesieniu do dydaktyki językowej
Procesy komunikowania się kontekście szkole/klasie kontekście poza nią. Komunikacja werbalna a niewerbalna, style komunikowania się uczniów i nauczycieli, wpływ emocji, konflikty; lekcja językowo jako forma komunikacji między nauczycielem a uczniem.
Kontakty nauczyciela z uczniem – poznawanie uczniów, pozycja społeczna ucznia w klasie a sposoby funkcjonowania, typy uczniów, praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – uczeń uzdolniony a uczeń z ograniczeniami; przyczyny niepowodzeń szkolnych; patologie szkolne.
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Współpraca z rodzicami.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Kryzys współczesnej edukacji – co mają do zaoferowania szkoły alternatywne.
Literatura
Bee, H. 2004. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obceo w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Kupisiewicz, Cz. 2000. Dydaktyka ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza GRAF PUNKT.
Niemierko, B. 2007. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Okoń, W. 1997. Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa: WSiP.
Okoń W. 2003. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”.
Strelau, J. (red.). 2000. Psychologia. (tom 1-3). Gdańsk: GWP.
Wadsworth, B.J. 1998. Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP.
Walter, D.F. i Soltis, J.F. 2000. Program i cele kształcenia. (Curriculum and aims; tłum. Kruszewski, K.). Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: