Psychopedagogika 09-PSYP-ZP-12
Podstawowe pojęcia z dziedziny psychopedagogiki – procesy poznawcze, myślenie, uczenie się, pamięć, emocje i motywacja.
Rozwój fizyczny i psychiczny jednostki – modele i fazy rozwoju, rozwój funkcji psychicznych, kształtowanie osobowości.
Psychologia różnic indywidualnych i ich wpływ na rozwój ogolny oraz proces uczenia się/ nauczania.
Wychowanie a rozwój – koncepcje wychowania, środowisko a style i postawy wychowawcze
Szkoła jako instytucja wychowująca i kształcąca – program szkolny, postawy nauczycieli i uczniów, trudności wychowawcze a metody i umiejętności wychowawcze, praca z grupą rówieśniczą
Nauczyciel i jego role zawodowe – profesjonalizm nauczyciela, rozwój zawodowy, wypalenie zawodowe
Rozwiązania dydaktyczne – cele, treści i wyniki kształcenia – ich pomiar oraz ocena; metody dydaktyczne, proces nauczania i uczenia się w szkole, formy organizacji, środki i zasady dydaktyczne
Komunikacja w kontekście szkolnym – komunikacja werbalna a niewerbalna, style komunikowania się, wpływ emocji, konflikty; problemy z dyscypliną i radzenie sobie z nimi.
Uczeń w kontekście szkolnym – poznawanie uczniów, pozycja społeczna ucznia w klasie a sposoby funkcjonowania, typy uczniów, praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – uczeń uzdolniony a uczeń z ograniczeniami; przyczyny niepowodzeń szkolnych.
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Współpraca z rodzicami .
Kryzys współczesnej edukacji – szkoły alternatywne.
Literatura
Bee, H. 2004. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Kupisiewicz, Cz. 2000. Dydaktyka ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza GRAF PUNKT.
Niemierko, B. 2007. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Okoń, W. 1997. Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa: WSiP.
Okoń W. 2003. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”.
Strelau, J. (red.). 2000. Psychologia. (tom 1-3). Gdańsk: GWP.
Wadsworth, B.J. 1998. Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP.
Walter, D.F. i Soltis, J.F. 2000. Program i cele kształcenia. (Curriculum and aims; tłum. Kruszewski, K.). Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: