Psycholingwistyka 09-PS-ILS-11
Opis treści kształcenia
Język ludzki a systemy komunikacji zwierząt
Percepcja mowy
Produkcja mowy
Teorie lingwistyczne a hipotezy o reprezentacji języka w umyśle
Ontogeneza języka
Główne modele przyswajania języka pierwszego
Zaburzenia mowy
Uniwersalia językowe
Psycholingwistyka eksperymentalna – główne metody badań
Neurolingwistyka – główne nurty badań
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
ma uporządkowaną wiedzę nt. percepcji i produkcji mowy, akwizycji języka oraz metodach badania tych procesów
potrafi skutecznie analizować badania z dziedziny psycholingwistyki
potrafi samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować zjawiska związane z percepcją i produkcją mowy oraz akwizycją językową
ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich stałej aktualizacji
potrafi współdziałać i pracować w grupie
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Test 60% poprawnych odpowiedzi - ocena dostateczna
Kryteria oceny projektu – (szczegółowe w materiałach dla studentów)
Terminowość oddania projektu
Literatura
Zalecana literatura
Carroll, D. W. (2008). Psychology of language (5. Aufl).Belmont/CA: Thomson.
Dietrich, R. (2007). Psycholinguistik (2. Aufl.). Stuttgart / Weimar: Metzler.
Rickheit, G., Herrmann, T. & Deutsch, W. (2003) Psycholinguistik. Ein Internationales Handbuch. Berlin: Mouton de Gruyter.
Harley, T. A. (2010). Talking the talk: Language, psychology and science. New York: Psychology Press.
Höhle, B. (2010). Psycholinguistik. Akademie Verlag.
Harley, T. A. (2008). The psychology of language: from data to theory (3. Aufl.). New York: Psychology Press.
Sopata, A., 2009, Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweitspracherwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Traxler, M. & Gernsbacher, M. A. (2006). Handbook of psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: