N Praktyka - moduł 3.3 III i IV 09-PRIII-DU11
Specyfika gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych (III i IV etap edukacyjny); Wiedza metodyczna jako podstawa procesu dydaktycznego; Uczeń jako podmiot działań dydaktycznych; Zadania opiekuńczo-wychowawcze w pracy dydaktycznej; Uwarunkowania zewnętrzne procesu dydaktycznego; Nauczyciel jako refleksyjny praktyk;
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zapoznaje się ze specyfiką gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych (III i IV etap edukacyjny), z ich funkcjonowaniem, organizacją pracy i dokumentacją; obserwuje czynności wykonywane przez opiekuna praktyk i metodyczny tok lekcji; obserwuje interakcję i komunikację w klasie; obserwuje działania podejmowane przez opiekuna praktyki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; obserwuje organizację przestrzeni w klasie; współdziała z opiekunem praktyki w zakresie planowania i przeprowadzania zajęć; współdziała z opiekunem praktyki w zakresie przygotowania pomocy dydaktycznych; współdziała z opiekunem praktyki w zakresie oceniania prac uczniów; pełni rolę nauczyciela języka niemieckiego, w szczególności planuje i przeprowadza lekcje; wykorzystuje na lekcji środki multimedialne i technologię informacyjną; uwzględnia specjalne potrzeby edukacyjne uczniów; podejmuje współpracę z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym; analizuje sytuację i zdarzenia pedagogiczne zaistniałe w trakcie praktyki; dokonuje oceny własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela; ocenia przebieg prowadzonych lekcji w odniesieniu do założonych celów; dokonuje refleksji nad własną praktyką po wysłuchaniu opinii i oceny opiekuna praktyki; omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studenckiej;
Kryteria oceniania
ocena dzienniczka praktyk, konspektów przeprowadzonych lekcji, komentarzy dydaktycznych; ocena zbioru ćwiczeń, przygotowanych pomocy dydaktycznych, arkuszy obserwacyjnych, sprawozdań, notatek, refleksji
Literatura
Podstawa programowa kształczenia ogólnego z dn. 23. 12. 2008 (język obcy nowożytny, III i IV etap edukacyjny; Podręczniki do nauki języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym; Podręcznik nauczyciela do podręcznika; Program nauczania; Plan wynikowy; Dokumentacja szkolna; Akty prawne obowiązujące w oświacie; Marciniak, I. / Rybarczyk, R. 2006: Didaktik des DaF-Unterrichts im Abriss. Oficyna Wydawnicza WSJO (skrypt).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: