N Podstawy psychologii dla nauczycieli cz. 1 09-PPSc-DL11
Cele i zadania psychologii, możliwości wykorzystania psychologii w szkole. Myślenie krytyczne w pracy nauczyciela.
Modele uczenia się, koncepcje klasyczne i współczesne. Metody i techniki uczenia się: strategie poznawcze i metapoznawcze
Metody i techniki uczenia się: psychologia różnic indywidualnych - różnice indywidualne w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego, stylu uczenia się. Trudności w uczeniu się, przyczyny i strategie pracy z nimi.
Metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań: rozpoznawanie zasobów i ograniczeń, poszerzanie autonomii i samodzielności; samoregulacja w procesie uczenia się.
Motywacja, emocje i procesy wolicjonalne w procesie uczenia się.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie poznawcze i pozapoznawcze uwarunkowania procesu uczenia się
Zna i rozumie rolę motywacji, emocji i procesów wolicjonalne w procesie uczenia się.
Potrafi rozpoznawać różnice indywidualne w procesie uczenia się u siebie i uczniów
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań, tworzyć sytuacje motywujących do nauki uczniów szkół podstawowych
Jest gotów do inspirowania i angażowania uczniów do samodzielnego, odpowiedzialnego i zaangażowanego uczenia się (zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie)
Jest gotowy do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych, krytycznego myślenia o funkcjonowania człowieka w sytuacji szkolnej
Kryteria oceniania
test, raport, aktywna obecność podczas zajęć
Obecność na 80% zajęć
Przygotowanie Raportów spełniających kryteria oceny określone przez prowadzącego.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP. S. 49-79.
I. Kazimierska, I. Lachowicz, L. Piotrowska. (2014). Uczenie się dorosłych. Warszawa: Ośrodek Rozwo-ju Edukacji ORE. https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/Artykuly/2_1/uczenie_sie_doroslych.pdf
Ledzińska, M., Czerwińska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa Wydawnic-two Naukowe PWN. S. 189-252 (r. Podstawowe narzędzia poznawcze: strategie poznawcze. Zaa-wansowane narzędzia poznawcze: strategie metapoznawcze. Indywidualne style uczenia się. Po-zapoznawcze uwarunkowania funkcjonowania ucznia. S. 279-288 (nauczyciel w obliczu „wielkiej zmiany” w myśleniu o osobach zdolnych)
Wojciechowska, J. (2009). Geniusz specjalnej troski. Charaktery. 1/2009, s. 36-39
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: