Przygotowanie pedagogiczno - psychologiczne 09-PPP-ILS-z-11
Opis treści kształcenia
Procesy psychiczne. Rola procesów poznawczych, emocji i motywacji w regulacji zachowania. Mowa, myślenie i rozumowanie . Uczenie się i pamięć. Psychologia różnic indywidualnych: osobowość i inteligencja.
Rozwój fizyczny i psychospołeczny fazy adolescencji i wczesnej dorosłości. Krystalizowanie się tożsamości, podejmowanie nowych ról, kształtowanie się stylu życia.
Wychowanie a rozwój. Podstawowe środowiska wychowawcze. Specyfika problemów wychowawczych na III i IV etapie edukacji.
Style wychowawcze. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe.
Szkoła jako instytucja wychowawcza. Klasa jako grupa społeczna.
Rola nauczyciela – powinności, etyka, zagrożenia.
Procesy komunikowania się. Efektywność komunikacji, bariery, autoprezentacja.
Pojęcie normy i patologii. Diagnoza nauczycielska . Budowanie programów profilaktycznych.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się.
Ma uporządkowaną wiedzę nt. rozwoju człowieka w pełnym cyklu życia oraz rodzajach więzi społecznych.
Zna podstawowe koncepcje człowieka stanowiące teoretyczną podstawę działalności pedagogicznej.
Stosuje wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki do analizowania i interpretacji sytuacji i zadań pedagogicznych a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne.
Ma świadomość odpowiedzialności wynikającej z pełnienia roli zawodowej.
Jest zorientowany na współpracę. Potrafi pracować w diadzie i zespole.
Kryteria oceniania
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności *
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60
Praca własna studenta# Przygotowanie do zajęć – czytanie wskazanej literatury-90 h, przygotowanie prezentacji-20 h,
Praca własna studenta# Przygotowanie do zaliczenia 80 h
SUMA GODZIN 250 h
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 9+1 za praktykę
Kryteria oceniania
5 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura :Kwieciński, Z., Śliwerski, B.(red), (2003), Pedagogika, t. 1-2, Warszawa: PWN. Strelau, J. (red), (2000), Psychologia, t. 1-3, Gdańsk: GWP. Zimbardo,P.(2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje, t.1-5,Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: