N Podstawy pedagogiki dla nauczycieli cz. 2 09-PPE-DU11
Specyfika profesji nauczycielskiej jako wyzwanie dla adeptów zawodu nauczyciela
Dynamika rozwoju zawodowego nauczyciela oraz warianty tożsamości zawodowej
Specyfika startu zawodowego (potencjał i zagrożenia)
Podmiotowe, sytuacyjne i organizacyjne uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela
Specyfika problemów wychowawczych w pracy z młodzieżą
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie specyfikę profesji nauczycielskiej, pragmatykę zawodową oraz etykę zaw. nauczyciela.
Zna i rozumie dynamikę rozwoju zawodowego nauczyciela wraz z potencjałem i zagrożeniami każdego z etapów rozwoju oraz wariantów tożsamości zawodowej/typów karier zawodowych.
Potrafi powiązać sukces w pracy nauczyciela z jego wielorakimi uwarunkowaniami. Zna choroby zawodowe związane z praca nauczyciela (oraz higienę pracy N)
Zna tematykę oceny jakości pracy nauczyciela. Jest gotów do wrażliwego rozpoznawania etycznych aspektów pracy nauczyciela i uwzględniania ich w swej aktywności zawodowej.
Rozumie specyfikę pracy wychowawczej z młodzieżą. Ma wiedzę o uzależnieniach dzieci i młodzieży i innych zagrożeniach.
Jest gotów podejmować działania na rzecz kształtowania dojrzałej tożsamości zawodowej i radzenia sobie w toku profesjonalnej biografii z wyzwaniami zawodowymi .
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne - problemowe, portfolio, aktywna obecność podczas zajęć
80% obecności na zajęciach
Kolokwium zaliczone w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów. Zaliczenie portfolio złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.
Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Warszawa 2014.
Moore R., Socjologia edukacji, w: Pedagogika, T2. red. B. Śliwerski 2006.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Janowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki-zdrowy rozsądek-wyniki badań, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: