Psycholingwistyczne podstawy dwu- i wielojęzyczności (WJ) 09-PPDWwj-ILS-11
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:
Przedmiot psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością;
Metodologia psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością.
Aspekty akwizycji, reprezentacji i przetwarzania języka pierwszego.
Charakterystyka osoby dwu- i wielojęzycznej w ujęciu psycholingwistycznym.
Podstawy kognitywne i neurofizjologiczne dwu- i wielojęzyczności.
Akwizycja języków drugich, trzecich i kolejnych w warunkach naturalnych i
sterowanych.
Przetwarzanie języków drugich, trzecich i kolejnych.
Wpływy międzyjęzykowe w akwizycji i przetwarzaniu u osób dwu- i
wielojęzycznych.
Wpływ dwu- i wielojęzyczności na wybrane procesy poznawcze.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada poszerzoną wiedzę na temat przedmiotu psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzyczności;
Zna podstawy metodologii psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością;
Posiada podstawową wiedzę o akwizycji i przetwarzaniu języka pierwszego;
Posiada poszerzoną wiedzę o akwizycji i przetwarzaniu języka drugiego i trzeciego;
Potrafi opisać i wyjaśnić główne przejawy wpływów międzyjęzykowych na płaszczyźnie indywidualnej;
Potrafi wskazać relacje między dwu-/wielojęzycznością a wybranymi procesami poznawczymi;
Rekonstruuje wiedzę specjalistyczną z wybranych obszarów psycholingwistycznych badań nad dwu- i wielojęzycznością.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne.
Projekt.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bhatia, Tej K. & Ritchie, William C. (2013). The Handbook of Bilingualism and Multilingualism. Malden.
‒ Bialystok, Ellen (2003). Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. New York.
‒ Cenoz, Jasone et al. (2001). Cross-linguistic Influence in Third Language Acquisition: Psycholinguistic Perspectives. Clevedon et al.
‒ Chłopek, Zofia (2011). Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne i inne. Wrocław.
‒ De Angelis, Gessica (2007). Third or Additional Language Acquisition. Clevedon et al.
‒ de Groot, Annette M. B. & Kroll, Judith F. (2005). Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. Oxford et al.
‒ Grosjean, Francois & Li, Ping (2016). The Psycholinguistics of Bilingualism. Malden.
‒ Höhle, Barbara (2012). Psycholinguistik. Berlin.
‒ Kauschke, Christina (2012). Kindlicher Spracherwerb im Deutschen. Verläufe, Forschungsmethoden, Erklärungsansätze. Berlin/Boston.
‒ Kurcz, Ida (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk.
‒ Müller, Horst M. (2013). Psycholinguistik – Neurolinguistik: Die Verarbeitung von Sprache im Gehirn. Paderborn.
‒ Müller, Natascha et al. (2011). Einführung in die Mehrsprachigkeitsforschung: Deutsch – Französisch – Italienisch. Tübingen.
‒ Müller, Natascha et al. (2016). Code-Switching: Spanisch, Italienisch, Französisch. Eine Einführung. Tübingen.
‒ Paradis, Michel (2004). A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam.
‒ Rainer, Dietrich (2007). Psycholinguistik. Stuttgart.
‒ Riehl, Claudia M. (2015). Sprachkontaktforschung: Eine Einführung. Tübingen.
‒ Riehl, Claudia M. (2014). Mehrsprachigkeit: Eine Einführung. Darmstadt.
‒ Roche, Jörg & Terrasi-Haufe, Elisabetta (2018). Mehrsprachigkeit und Sprachenerwerb. Tübingen.
‒ Sadownik, Barbara (2012). Modulare Architektur der menschlichen Sprachfähigkeit: Kognitive und neurobiologische Dimensionen. Lublin.
‒ Schimke, Sarah & Hopp, Holger (2018). Sprachverarbeitung im Zweitspracherwerb. Berlin/Boston.
‒ Sopata, Aldona (2009). Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweitspracherwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext. Poznań.
‒ Wode, Henning (1993). Psycholinguistik: Eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen. Theorien, Methoden, Ergebnisse. Ismaning.
Czasopisma naukowe: Bilingualism: Language and Cognition, Applied Psycholinguistics, International Journal of Multilingualism, International Journal of Bilingualism, Linguistic Approaches to Bilingualism, Lingua, Journal of Psycholinguistic Research, Journal of Memory and Language, Second Language Research, Studies in Second Language Acquisition, Mental Lexicon, Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, Applied Linguistics Papers, Kwartalnik Neofilologiczny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: