Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język portugalski 09-PORT-13
Treści gramatyczne odpowiednie dla poziomu B1+
(tryb łączący czasu przyszłego; tryb oznajmujący i tryb łączący w zdaniach przyczynowych i bezokolicznikowych; bezokolicznik osobowy prosty i złożony; odmiana zaimkowa z czasem przyszłym niedokonanym trybu oznajmującego i z trybem warunkowym; mowa zależna)
Słownictwo na poziomie B1+ z zakresu następujących dziedzin tematycznych: Lusofonia, literatura, moda, obyczajowość, ekologia, zainteresowania, polityka, finanse, muzyka, gastronomia.
Wybrane utwory literatury portugalskojęzycznej (np. opowiadania i poezja Sophii de Mello Breyner Andresen, Mia Couto, Clarice Lispector etc.)
Typy tekstów – opowiadania, fragmenty powieści, audycje radiowe i telewizyjne, debaty, poezja/teksty piosenek, recenzje, dokumenty, artykuły prasowe i internetowe.
W cyklu 2020/SZ:
Treści gramatyczne odpowiednie dla poziomu B2+ |
W cyklu 2021/SZ:
Treści gramatyczne odpowiednie dla poziomu B2+ |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: obowiązkowe | W cyklu 2021/SZ: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2019/SZ: obowiązkowe | W cyklu 2020/SZ: obowiązkowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia studenti:
Posługuje się nabytymi środkami językowymi na poziomie B1+, stopniowo rozbudowując repertuar środków niezbędnych w codziennej komunikacji
Rozumie najważniejsze treści i intencje, dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych, włącznie z tematami specjalistycznymi, związanymi z jego zainteresowaniami, wyrażone w tekstach pisanych i wypowiedziach mówionych o skomplikowanej strukturze na poziomie B1+.
Redaguje teksty składające się ze złożonych wyrażeń i zdań, poświęcone różnorodnym tematom, w których przekazuje własny punkt widzenia, potrafi przeprowadzać analizę porównawczą etc.
Wypowiada się swobodnie na interesujące go tematy, relacjonuje zdarzenia, bierze udział w dyskusji i debacie na poziomie B1+.
Posiada bogatą wiedzę na temat wybranych zjawisk społeczno-kulturowych Lusofonii.
Zna wybrane pozycje z zakresu literatury portugalskojęzycznej.
Z powodzeniem pracuje w grupie.
Posiada zdolność samodzielnej oceny własnych umiejętności językowych. Zna i stosuje strategie rozwijające jego kompetencję językową.
Kryteria oceniania
Test
Zadania ustne
Osłuchy
Literatura
1/ Ana Tavares: Português XXI 3, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
2/ Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
3/ Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007.
4/ Carla Oliveira, Luísa Coelho, Gramática Aplicada, Lisboa, Texto Editores, 2007
5/ Leonel Melo Rosa, Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel,
6/ Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, 2006
7/ Celso Cunha, Lindley Cintra, Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987
8/ Barbara Hlibowicka –Węglarz, Słownik tematyczny polsko-portugalski, Lublin, UMCS, 2008
9/ Dicionário de Sinônimos, Porto, Porto Editora
10/ Aurélio Buarque de Holanda Ferreira, Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa, Curitiba, Editora Positivo, 2009
11/ Sophia de Mello Breyner Andersen, Contos Exemplares, Lisboa, Caminho, 1999.
12/Sofia de Mello Breyner Andersen, Mar, Lisboa, Caminho, 2001
13/ Mia Couto, Na berma de nenhuma estrada, Lisboa, Caminho, 2007
14/ Os melhores contos brasileiros de 1973, Porto Alegre, Globo, 1974
W cyklu 2020/SZ:
1. Ana Tavares, Portugues XXI, 2, LIDEL, Lisboa |
W cyklu 2021/SZ:
1. Ana Tavares, Portugues XXI, 2, LIDEL, Lisboa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: