Sanskryt 09-PNSKT-16
zakres tematyczny związany z czynnościami, osobami, zwierzętami itp. występującymi w życiu codziennym
zakres tematyczny związany ze strukturą społeczeństwa i fazami życia (stany społeczeństwa w Indiach starożytnych, obowiązki w różnych etapach życia itd.)
zakres tematyczny związany z podstawowymi czynnościami religijnymi (ofiara wedyjska, pudża itp.)
zasady prawidłowej standardowej wymowy sanskrytu i stosowanie ich w praktyce, tj. świadoma produkcja dźwięków (dyftongów, spółgłosek przydechowych, spółgłosek cerebralnych); wstęp ogólny do języka (umiejscowienie językoznawczo-historyczne); pismo dewanagari oraz zasady transliteracji naukowej; system zapisu zbitek spółgłoskowych (rozszerzenie informacji o wymowie spółgłosek); ogólne wprowadzenie do system deklinacyjnego; deklinacje samogłoskowe; ogólne wprowadzenie do systemu koniugacyjnego, cechy koniugacji tematycznej (czyli czasowniki klasy I, IV, VI i X); systemat czasu teraźniejszego; activum, medium, passivum; imperativus; optativus; imperfectum; dokładniejsze omówienie funkcji kolejnych przypadków deklinacyjnych; sandhi zewnętrzne: spółgłoskowe i samogłoskowe; sandhi wewnętrzne: najważniejsze reguły; zaimki osobowe i wskazujące, deklinacja zaimkowa; przymiotniki; stopniowanie samogłosek; zaimki nieokreślone, pytające itd.; przyimki/wyrażania przyimkowe; przysłówki; konstrukcja bierna zdania; imiesłowy czasu teraźniejszego (med. i pass.); imiesłowy bierne czasu przeszłego; bezokolicznik; absolutivum; praeverbia
umiejętność zastosowania ich w praktyce, tj.: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań.
Efekty kształcenia
Ma świadomość kompleksowej natury sanskrytu, jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń a także jego powiązania z innymi językami indoeuropejskimi.
Przygotowuje poprawne gramatycznie i leksykalnie krótkie teksty w sanskrycie oraz tłumaczy zdania na sanskryt i odwrotnie w zakresie wybranych tematów obowiązujących na zajęciach
Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych oraz multimedialnych źródeł informacji.
Potrafi korygować błędy wypowiedzi ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze.
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki językowej i uczenia się przez całe życie.
Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w semestrze.
Ma podstawową świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej oraz wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur.
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
Sprawdzanie na zajęciach podczas dyskusji
Egzamin pisemny
Ocena tłumaczeń i wypracowań
Egzamin pisemny
Ocena referatu, wskazanie błędów językowych i merytorycznych
Egzamin pisemny
Ewaluacja dyskusji
Egzamin pisemny
Aktywność studenta w dyskusji
Sprawdzanie kultury, umiejętności i konstruktywnej postawy w dyskusji
Sprawdzenie uwzględnienia różnorodności perspektyw w ocenie problemu w wypowiedziach ustnych i pracach pisemnych podczas zajęć
Literatura
Georg Bühler: Podręcznik sanskrytu. Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1977.; Andrzej Gawroński: Podręcznik sanskrytu. Dialog, Warszawa 2004; Marek Mejor: Sanskryt. Dialog, Warszawa 2004; teksty własne wykładowców dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: