Klasyczny język tybetański 09-PNKT-14
nauka pisma tybetańskiego, podstawowe informacje o rozwoju języka tybetańskiego
słowotwórstwo – poznawanie partykuł słowotwórczych imiennych i słownych, wyrazy i formy honoryfikatywne
dalsze informacje o języku: odmiana; rodzaj, liczba, zaimki, liczebniki, poznawanie partykuł przypadkowych; omówienie składni
umowne (tak jak we współczesnym j. tybetańskim) zasady odczytywania klasycznego języka tybetańskiego i stosowanie ich w praktyce, tj. świadoma produkcja dźwięków (spółgłosek przydechowych, spółgłosek cerebralnych, tonów);
umiejętność zastosowania zasad gramatycznych w praktyce, tj.: umiejętność tłumaczenia poprawnych gramatycznie zdań.
Efekty kształcenia
Student:
Ma świadomość kompleksowej natury klasycznego języka tybetańskiego, jego złożoności i historycznej zmienności a także jego powiązania z językiem współczesnym.
Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych oraz multimedialnych źródeł informacji.
Potrafi korygować błędy wypowiedzi pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, i ortograficznych w zakresie tematów obowiązujących w pierwszym semestrze nauki.
Przygotowuje podczas zajęć tłumaczenia ze klasycznego języka tybetańskiego na język polski prostych zdań związanych z tematyką obowiązującą w semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych.
Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka.
Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w semestrze.
Kryteria oceniania
Egzaminy, testy, sprawdziany, zadania tłumaczeniowe
Literatura
A. Bareja-Starzynska, M. Mejor, Klasyczny jezyk tybetanski, Warszawa 2002
M. Hahn, Lehrbuch der Klassischen Tibetischen Schriftsprache, mit Lesestücken und Glossar, Swisttal-Odendorf, 1994
S. Beyer, The Classical Tibetan Language, New York, 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: