Praktyczna nauka języka włoskiego - pisanie 09-PNJWp-2MW-24
W ramach zajęć przewiduje się tworzenie tekstów pisanych, stosując metodę podawczą i interaktywną, flipped classroom, prezentacje multimedialne, dyskusje, pracę w grupach i pracę indywidualną nad wybranymi problemami.
Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności filologicznych w zakresie tworzenia tekstu pisanego, a w szczególności:
• doskonalenie sprawności pisania z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na zajęciach z praktycznej nauki języka włoskiego na wcześniejszych latach nauki (sprawności zintegrowane, gramatyka, laboratorio di scrittura);
•poznawanie etapów konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych;
• rozwijanie umiejętności relacjonowania, wyrażania opinii i logicznej argumentacji;
• rozwijanie krytycznego myślenia, wiązania ze sobą faktów oraz wyciągania wniosków z posiadanych danych;
• poznanie i doskonalenie typowych dla danego typu wypowiedzi środków słownikowych, struktur składniowych, poprawnych schematów językowych;
• doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej; dążenie do komunikatywności wypowiedzi pisemnej (czytelność, poprawność stylistyczna, składniowa) - kanony stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność);
• analiza stylistyczno-gramatyczna, w szczególności analiza i dobór słownictwa oraz składniowych i fleksyjnych środków stylistycznych;
• zapoznanie z różnorodnymi odmianami stylistycznymi tekstów i kryteriami poprawności językowej (norma i błąd językowy);
• kształtowanie kultury języka polskiego oraz włoskiego, etykieta językowa.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Potrafi dokonać analizy gramatyczno-składniowej tekstu publicystycznego, zna słownictwo z danej dziedziny nauki.
2/ Potrafi zastosować w tłumaczeniu tekstów poznane struktury gramatyczne i leksykalne na poziomie C2
3/ Potrafi pisać streszczenie artykułów i formułować własne refleksje na poruszane tematy.
4/ Rozumie audycje telewizyjne o tematyce popularnonaukowej.
5/ Formułuje komentarze i krytyczne opinie dotyczące poruszanych zagadnień
6/ Potrafi formułować dłuższe wypowiedzi pisemne (synteza kilku tekstów o podobnej tematyce)
Kryteria oceniania
W ramach zajęć przewiduje się tworzenie tekstów pisanych, stosując metodę podawczą i interaktywną, flipped classroom, prezentacje multimedialne, dyskusje, pracę w grupach i pracę indywidualną nad wybranymi problemami.
Analiza gramatyczno-składniowa i leksykalna tekstów publicystycznych z różnych dziedzin nauki.
Tłumaczenie tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa, ze zwróceniem uwagi na specyfikę przekładu struktur gramatycznych charakterystycznych dla dyskursu medialnego.
Pisanie streszczeń artykułów wraz z krytyczną refleksją na ich temat.
Audycje telewizyjne (tematyka popularnonaukowa: socjologia, kultura, psychologia).
Dyskusja i formułowanie krytycznych opinii w oparciu o lekturę tekstów źródłowych.
Pisanie syntezy kilku tekstów o podanej tematyce.
Oceniane są:
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, praca w grupach;
- prace domowe;
- weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;
- egzamin pisemny i ustny.
Literatura
Nuovo Contatto C1
Nuovo Espresso 6 (C2)
Rossi F., Ruggiano F, Scrivere in italiano. Dalla teoria alla pratica, Carocci editore 2013
Adams M, Rydzak D., Techniki wprowadzające do pisania, w: „Języki Obce w Szkole”, nr 2, 1999,
Queneau R. (trad. di Umberto Eco), Esercizi di stile, lub wersja polska: Ćwiczenia stylistyczne, Świat Literacki, 2005.
Calvino I., Lezioni americane. Sei proposte per il prossimo millennio, Garzanti, 2004
Cini L., Strategie di scrittura, Bonacci, 1998
Franzi T., Damele S., Voltare pagina, Loescher, 2004
Guastalla C., Giocare con la scrittura, Alma Edizioni, Firenze, 2005.
Artykuły prasowe.
Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: