Praktyczna nauka języka włoskiego - kompetencje zintegrowane III (warsztaty mówienia) 09-PNJWkz3-4LW-22
Ćwiczenie strategii komunikacyjnych w oficjalnych sytuacjach publicznych w środowisku uniwersyteckim i zawodowym. Ćwiczenia umiejętności planowania toku wypowiedzi. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie wypowiedzi frontalnych tj. monolog, prezentacja, wystąpienie. Ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych w różnych sytuacjach oficjalnych o charakterze publicznym, m.in. dyskusja, spotkanie oficjalne: wyrażanie własnej opinii w dyskusji, argumentowanie własnego zdania, jego obrona, odnoszenie się do wypowiedzi innych. Ćwiczenia komunikacyjne rozwijające umiejętność relacjonowania wydarzeń, opowiadania o własnych doświadczeniach, nawiązywania i podtrzymywania niezobowiązującej pogawędki w odpowiednim dla sytuacji rejestrze. Ćwiczenia mające na celu uświadomienie studentom różnic w rejestrach językowych (styl oficjalny i potoczny w mowie)Ćwiczenia mające na celu rozwijanie samoświadomości dotyczącej własnych kompetencji komunikacyjnych. Ćwiczenia doskonalące formułowanie wypowiedzi ustnych, charakteryzujących się jasnością, wyrazistością i zwięzłością językową. Ćwiczenia doskonalące wymowę i dykcję.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Zna i potrafi zastosować równe strategie komunikacyjne w oficjalnych sytuacjach publicznych w środowisku uniwersyteckim i zawodowym.
Potrafi w sposób logiczny i zgodny z zasadami komunikacji zaplanować wypowiedź frontalną (tj. monolog, prezentacja, wystąpienie) i wygłosić ją.
Potrafi, używając odpowiednich dla rejestru oficjalnego struktur, wyrazić swoją opinię w dyskusji na tematy ogólnokulturowe, argumentować własne zdanie, obronić je, odnieść się w sposób adekwatny do sytuacji do wypowiedzi innych uczestników dyskusji.
Potrafi w sposób jasny i klarowny zrelacjonować konkretne wydarzenie, opowiedzieć o własnych doświadczeniach, nawiązać i poprowadzić niezobowiązującą pogawędkę w odpowiednim dla sytuacji rejestrze.
Zna różnice między rejestrem potocznym i oficjalnym na poziomie morfosyntaktycznym i leksykalnym. Potrafi dostosować rejestr językowy wypowiedzi do sytuacji, w której się znajduje.
Potrafi formułować wypowiedzi ustne charakteryzujące się jasnością, wyrazistością i zwięzłością językową.
Ma poprawną wymowę i dykcję.
Kryteria oceniania
Bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
Dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
Niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
1. Bailini Sonia, Consonno Silvia, Ricette per parlare, Alma Edizioni, Firenze,
2. Carboni Giancarlo, Sorianello Patrizia, Manuale professionale di dizione e pronuncia, 2011
3. Cattani Adelino, Palestra di botta e risposta. Per una formazione al dibatto, libreriauniversitaria.it, 2018
4. Delle Donne Elisabetta, L’italiano praticamente, Guerra Edizioni, 2002
5. Mandel Steve, Parlare in pubblico sicuri, preparati e organizzati, Franco Angeli, 2015
6. Montali Sandra, Mazza Aldo, Parlando, parlando, Alpha Beta Edizioni, 1999
7. Panebianco Beatrice (et al.), Grammabilità, Zanichelli, Bolonia, 2015
8. Peraro Walter, Esercizi di pronuncia. Manuale pratico per attori, insegnanti, speaker e professionisti della voce, 2012
9. Sensini Marcello, La lingua e i testi. I laboratori testuali, Arnoldo Mondadori Scuola, Mediolan, 2005.
10. Materiale multimediale vario
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: