Praktyczna nauka języka ukraińskiego 09-PNJU-66
Kultura.
Podstawowa leksyka dot. tematu kultury materialnej i duchowej.
Utrwalenie wymowy dźwięków w j. ukraińskim.
Pisownia wyrazów pochodzenia obcego.
Pisownia słów złożonych (rzeczownik, przymiotnik, czasownik).
Płynne czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku
Sztuka.
Malarstwo. Rzeźba. Muzeum. Galeria sztuki.
Opis obrazu.
Pisownia słów obcego pochodzenia.
Akcent w wyrazach zapożyczonych.
Płynne czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku
Muzyka.
Muzyka. Instrumenty muzyczne – ludowe i klasyczne.
Muzyka dawna i współczesna.
Na koncercie.
Specyfika akcentowania w języku ukraińskim.
Podwojenie spółgłosek w słowach obcego pochodzenia.
Płynne czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku
Kino. Teatr.
Sztuka filmowa, kino.
Sztuka teatralna. Теаtr.
Brzmienie języka ukraińskiego. Synonimia fonetyczna.
Płynne czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku
Mass-media.
Radio. Telewizja. Internet. Prasa.
Znaki przestankowe przy jednorodnych i niejednorodnych częściach zdania prostego rozwiniętego.
Wyrazy uogólniające i znaki przestankowe przy nich.
Społeczeństwo.
Instytucje państwowe. Grypy społeczne i zjawiska o charakterze socjalnym.
Problemy współczesnego społeczeństwa (rasizm, sekty, alkoholizm, bezrobocie).
Wydzielone części zdania (wydzielone określenia, wydzielone przydawki, wydzielone okoliczniki). Znaki przestankowe przy wydzielonych częściach zdania.
Ekonomia, biznes, finanse.
Przemysł. Surowce i materiały. Handel. Giełda. Bank.
Mowa zależna i niezależna. Różnice pomiędzy mową zależną i niezależną.
Znaki przestankowe w zdaniu złożonym współrzędnie.
Prawo i przeciwdziałanie przestępczości.
System prawny. Naruszenie/łamanie prawa. Przestępstwa. Walka z przestępczością i terroryzmem.
Znaki przestankowe w zdaniu złożonym podrzędnie.
Praca.
Zatrudnienie. Różne obszary działalności zawodowej. Stanowiska pracy i zajmowane posady.
Znaki przestankowe w zdaniach złożonych spójnikowych i bezspójnikowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
prawidłowo artykułuje dźwięki w poszczególnych słowach zgodnie z normami ortoepii w języku ukraińskim;
właściwie stosuje akcent logiczny w celu wyróżniania słów zgodnie z ich znaczeniem;
konstruuje wypowiedzi przestrzegając jednocześnie zasad intonacji oraz normy językowe;
koryguje swój styl wypowiedzi oraz samodzielnie eliminuje błędy językowe spowodowane nieprawidłowym wyborem form gramatycznych i błędów w pisowni poszczególnych wyrazów;
rozumie oraz posługuje się opanowanym materiałem z zakresu grafiki oraz ortografii języka ukraińskiego, niezbędnym zarówno w procesie konstruowania dialogów, monologów, dłuższych wypowiedzi na określony temat i w zaproponowanych sytuacjach;
prawidłowo stosuje znaki interpunkcyjne w mowie niezależnej i dialogach oraz potrafi uzasadnić ich użycie w poszczególnych sytuacjach;
w logiczny oraz zrozumiały sposób potrafi przekazać zasadniczy sens i myśl wypowiedzi, posługując się różnorodnymi środkami leksykalnymi i stylistycznymi oraz formami gramatycznymi;
układa monologi, dialogi odpowiednio do zaproponowanej sytuacji i określonego celu;
prezentuje odpowiedni poziom sprawności językowej w prowadzeniu dialogu, udziału w dyskusji, odgrywaniu roli w określonych sytuacjach językowych (zwięzłość, logika, zrozumienie, sensowność, itp.);
swobodnie posługuje się opanowanym materiałem leksykalnym, niezbędnym zarówno w procesie konstruowania dialogów, monologów, dłuższych wypowiedzi na określony temat i w zaproponowanych sytuacjach;
potrafi argumentować własną opinię w zakresie omawianego tematu;
płynnie i wyraźnie oraz zgodnie z normami ortoepii i intonacji czyta na głos teksty zróżnicowane pod względem stylu i gatunku;
potrafi zaprezentować myśl przewodnią, główne wątki, związki przyczynowo-skutkowe, oraz pozostałe drugorzędne informacje wynikające z opracowanego tekstu;
analizuje strukturę tekstu, wydzielając mikrotematy, dobierając do nich tytuły; ocenia tekst pod względem treści, formy i realizacji językowej;
potrafi przekazywać w sposób szczegółowy i wybiórczy przeczytane teksty, samodzielnie układając plan wypowiedzi, podporządkowując wypowiedź zasadniczemu wątkowi zawartemu w tekście oraz z zachowaniem kompozycji wypowiedzi;
wyraża oraz argumentuje własne zdanie w odniesieniu do tematyki czytanego tekstu;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- egzamin końcowy.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu (w formie pisemnej i ustnej).
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Podręczniki do nauki j. ukraińskiego
1. Antoniw O., Romaniuk S., Synczak O., Україна – Польща. Dialog kultur, podręcznik do nauki języka ukraińskiego, Warszawa 2014.
2. Huk I., Szost L., Podręcznik do nauki języka ukraińskiego dla zaawansowanych, Warszawa 1997.
3. Василенко В., Українська мова. Поглиблений практичний курс, Poznań 2001.
4. Ющук І. П., Практикум з правопису української мови., Київ 2002.
5. Пентилюк М. І., Культура мови і стилістика, Київ 1994.
6. Чак Є. Д., Складні випадки вживання слів, Київ 1984.
7. Ющук І. П., Практичний довідник з української мови, Київ 1998.
8. Зiнкевич-Томанек Б., Граматика сучасної української мови. Морфологія. Синтаксис, Krakow 2007.
Słowniki
1. Антисуржик, за ред. О. Сербенської, Львів, 1994.
2. Бабич Н. Д., Основи культури мовлення, 1990.
3. Коваль А. П., Ділове спілкування, Київ 1992.
4. Кононенко І., Українська та польська мови: контрастивне дослідження, Варшава, 2012
5. Культура української мови, за ред. В. М. Русанівського, Київ 1990.
6. Пономарів О. Д., Стилістика сучасної української мови. Київ 1992.
7. Шевчук С. В., Українське ділове мовлення, Київ 1997.
8. Бабич Н., Основи культури мовлення, Львів 1990.
9. Культура української мови: Довідник, Київ 1990.
10. Пономарів О., Стилістика сучасної української мови, Тернопіль 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: