Praktyczna nauka języka ukraińskiego 09-PNJU-36
Usługi.
Fryzjer. Kosmetyczka. Szewc. Fotograf. Pralnia chemiczna. Optyk.
Wymowa dźwięków [л], [л'] itp. – porównanie z odpowiednimi dźwiękami polskimi [ł], [l] (ławka, lalka, loch, Lyon).
Spółgłoski podwójne: -нн, -тт, -лл.
Rzeczownik. Tworzenie rzeczowników przy pomocy przyrostków (zmiana semantyki rzeczownika).
Pisownia sufiksów rzeczownika. Sufiksy w rzeczownikach, z pomocą których wyrażane są pojęcia abstrakcyjne.
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Medycyna. Zdrowie.
Nazwy ośrodków i zakładów leczniczych. Personel medyczny. Pomoc medyczna. Choroby. Lekarstwa.
Gardłowe [г] – utrwalenie wymowy.
Wymowa końcówek –ється, -єшся.
Przymiotnik. Synonimiczność przymiotników jakościowych. Stopniowanie przymiotników.
Tworzenie przymiotników względnych i dzierżawczych. Wymiany spółgłoskowe w przymiotnikach. Akcentowanie przymiotników.
Pisownia spółgłosek (wzdłużenie, uproszczenie).
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Geografia i środowisko naturalne.
Przyroda. Flora i fauna.
Wymiany spółgłosek i samogłosek. Wymowa i pisownia spójników і / й. Stosowanie przyimków в / у. Wymiana з – із – зі – зо.
Pisownia wielkiej litery w języku ukraińskim.
Zaimek. Odmiana zaimków dzierżawczych i wskazujących.
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Klimat i ochrona środowiska.
Pogoda. Zjawiska atmosferyczne. Prognoza pogody.
Zagrożenia środowiska naturalnego.
Pisownia przedrostków (пре-; при-; прі-).
Specyfika prawidłowej wymowy przedrostków роз-, без-, з-, від-. Specyfika prawidłowej wymowy przyrostków -ськ-, -цьк-, -зьк-.
Liczebnik. Odmiana liczebników głównych i zbiorowych. Akcent w poszczególnych formach liczebników.
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Państwo i miasto.
Nazwy krajów. Podział administracyjny Polski i Ukrainy. Nazwy mieszkańców miast. Transport miejski i jego rodzaje. Zabytki architektoniczne (np. ukraińskich miast – Lwowa, Kijowa oraz miast polskich – np. Poznania, Warszawy). Spacer po mieście.
Czasownik. Sposoby tworzenia czasowników. Akcent w czasownikach. Akcent w czasownikach dokonanych i niedokonanych.
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Turystyka.
Podróże po Ukrainie i zagranicę. Rodzaje środków transportu. W biurze podróży. Wycieczki organizowane samodzielnie. Podróże zagraniczne. Na granicy. Hotel.
Czasowniki przechodnie i nieprzechodnie. Pisownia sufiksów czasownikowych. Akcentowanie osobowych form czasownika.
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Twórczość ludowa.
Ikona. Ręcznik haftowany. Pisanki. Kobzarstwo.
Tworzenie imiesłowów przymiotnikowych i imiesłowów przysłówkowych.
Akcentowanie imiesłowów przymiotnikowych. Akcentowanie imiesłowów przysłówkowych.
Przysłówek. Stopniowanie przysłówków. Pisownia przysłówków.
Akcentowanie przysłówków.
Pisownia przyrostków w przymiotnikach i imiesłowach przymiotnikowych.
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Religia.
Dawne zwyczaje i wierzenia ludowe. Obiekty sakralne. Wyznania religijne. Święta i uroczystości religijne.
Akcentowanie przysłówków (utrwalenie).
Pisownia oraz akcentowanie niesamodzielnych części mowy. Pisownia i akcentowanie wyrazów zapożyczonych.
Podwojenie spółgłosek w wyrazach obcych (m. in. w nazwach własnych).
Czytanie tekstów, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
prawidłowo artykułuje dźwięki w słowach zgodnie z normami ortoepii w języku ukraińskim;
potrafi określić podstawową wymianę spółgłoskową i samogłoskową oraz zależność między głoską i literą;
właściwie stosuje akcent logiczny w celu wyróżniania słów zgodnie z ich znaczeniem;
konstruuje wypowiedzi przestrzegając jednocześnie zasad intonacji oraz normy i zasady prawidłowego posługiwania się literackim językiem ukraińskim;
we właściwy sposób redaguje własne wypowiedzi w formie pisemnej, uwzględniając opanowany materiał gramatyczny oraz normy poprawnego posługiwania się literackim językiem ukraińskim;
koryguje swój styl wypowiedzi oraz samodzielnie eliminuje błędy językowe spowodowane nieprawidłowym wyborem form gramatycznych;
rozumie oraz posługuje się opanowanym materiałem z zakresu grafiki oraz ortografii języka ukraińskiego, niezbędnym zarówno w procesie konstruowania dialogów, monologów, dłuższych wypowiedzi na określony temat i w zaproponowanych sytuacjach;
prawidłowo stosuje znaki interpunkcyjne w mowie niezależnej i zależnej, dialogach i dłuższych wypowiedziach; potrafi uzasadnić ich użycie w poszczególnych sytuacjach;
w logiczny oraz zrozumiały sposób potrafi przekazać zasadniczy sens i myśl wypowiedzi, posługując się różnorodnymi środkami leksykalnymi i stylistycznymi oraz formami gramatycznymi;
układa monologi, dialogi odpowiednio do zaproponowanej sytuacji i określonego celu;
prezentuje odpowiedni poziom sprawności językowej w prowadzeniu dialogu, udziału w dyskusji, odgrywaniu roli w określonych sytuacjach językowych (zwięzłość, logika, zrozumienie, sensowność, itp.);
swobodnie posługuje się opanowanym materiałem leksykalnym, niezbędnym zarówno w procesie konstruowania dialogów, monologów, dłuższych wypowiedzi na określony temat i w zaproponowanych sytuacjach;
potrafi wyrażać własną opinię w zakresie omawianego tematu;
płynnie i wyraźnie oraz zgodnie z normami ortoepii i intonacji czyta na głos teksty zróżnicowane pod względem stylu i gatunku;
potrafi zaprezentować myśl przewodnią, główne wątki, związki przyczynowo-skutkowe, oraz pozostałe drugorzędne informacje wynikające z opracowanego tekstu;
analizuje strukturę tekstu, wydzielając mikrotematy, dobierając do nich tytuły; ocenia tekst pod względem treści, formy i realizacji językowej;
potrafi przekazywać w sposób szczegółowy i wybiórczy przeczytane teksty, samodzielnie układając plan wypowiedzi, podporządkowując wypowiedź zasadniczemu wątkowi zawartemu w tekście oraz z zachowaniem kompozycji wypowiedzi;
wyraża oraz argumentuje własne zdanie w odniesieniu do tematyki czytanego tekstu;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- egzamin końcowy (na koniec semestru zimowego).
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu (w formie pisemnej i ustnej).
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Podręczniki do nauki j. ukraińskiego
1. Зайченко Н. Ф., Воробйова С. А. Практичний курс української мови для іноземців: усне мовлення. Київ, 2004.
2. Huk I., Kawecka M., Podręcznik do nauki języka ukraińskiego, Lublin 2003.
3. Huk I., Szost L., Podręcznik do nauki języka ukraińskiego dla zaawansowanych, Warszawa 1997.
4. Ющук І. П., Практичний довідник з української мови, Київ 1998.
5. Ткачук Т. П., Практичний правопис української мови. 20 укоків грамотності, Тернопіль 2006.
6. Український правопис, Київ 2004.
Słowniki
1. Академічний тлумачний словник української мови, [в:] Електронний ресурс: www.sum.in.ua
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови, уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел, Київ; Ірпінь 2001.
3. Житар У. В., Пікуль С.А., Попов Є.Ф, Слободян Д. В., Польсько-український словник, Київ 2010, 672 с.
4. Iwczenko A., Słownik ukraińsko-polski, Lublin, 2003.
5. Jurkowski M., Nazaruk B., Mały słownik ukraińsko-polski i polsko-ukraiński, Warszawa, 1998.
6. Кононенко І., Співак О., Українсько-польський словник міжмовних омонімів і паронімів, Київ 2008.
7. Kononenko І. , Mytnik I. , Wasiak E. , Słownik tematyczny polsko-ukraiński, Warszawa, 2010.
8. Kosmeda T., Czetyrba M., Erdeli O., Małecki Ł., Osipowa T., Ukraińska frazeologia: teoria, ćwiczenia, testy słownik (dla studentów filologii ukraińskiej), pod red. nauk. T. Kosmedy, Poznań 2011.
9. Kosmeda T., Małecki Ł., Ortografia języka ukraińskiego: teoria, ćwiczenia, testy, słownik (dla studentów filologii ukraińskiej), pod red. nauk. T. Kosmedy, Poznań 2012.
10. Космеда Т. А., Осіпова Т. Ф., Комунікативний кодекс українців у пареміях: Тлумачний словник нового типу, Дрогобич 2010.
11. Лучик А., Антонова О., Дубровська І., Українсько-польський словник еквівалентів слова, Київ 2011.
12. Словарь української мови, упор. з додат. власного матеріалу Б. Грінченко, Київ 1997, т. 1–4.
13. Словник іншомовних слів, за ред. Л. Пустовіт, Київ 2000.
14. Словник української мови, редкол. І. К. Білодід (гол. ред.) та ін., Київ 1970–1980, т. 1–11.
15. Словник фразеологізмів української мови, уклад. В. М. Білоноженко, І. С. Гнатюк, В. В. Дятчук та ін., Київ 2003, 1098 с.
16. Удовиченко Г., Словник українських ідіом, Київ 1968.
17. Удовиченко Г., Фразеологічний словник української мови, Київ 1993, кн. 1–2.
18. Ужченко В. Д., Ужченко Д. В., Фразеологічний словник української мови, Київ 1998.
19. Українсько-польський, польсько-український словник, уклад. М. Юрковський, В. Назарук, Київ 2003.
20. Українсько-польський і польсько-український словник, упор. Л. В. Біленька-Свистович, Л. І. Горбенко, Н. М. Заячківська, Львів 2004.
21. Фразеологічний словник української мови, уклад. В. М. Білоноженко та ін., Київ, 1993.
22. Фразеологічний словник української мови, [в:] Електронний ресурс: www.slovopedia.org.ua
23. Фразеологічний словник, [в:] Електронний ресурс: www.svitslova.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: