Praktyczna nauka języka rumuńskiego - mówienie 09-PNJRm-5LR-56
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Struktury gramatyczne.
2/ Ćwiczenia ustne i pisemne na zastosowanie poznanych struktur gramatycznych.
3/ Ćwiczenia na rozumienie ze słuchu.
4/ Ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, uzupełnianie luk itp.).
5/ Lektura tekstów dotyczących różnych dziedzin w celu poznania słownictwa.
6/ Ćwiczenia na tłumaczenie zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa.
7/ Konstruowanie wypowiedzi ustnych z użyciem poznanego słownictwa.
8/ Ćwiczenia rozwijające umiejętność redagowania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ zna struktury gramatyczne na poziomie B2/C1.
2/ poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
3/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu ze słuchu na poziomie B2/C1.
4/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego na poziomie B2/C1.
5/ zna słownictwo z różnych dziedzin na poziomie B2/C1.
6/ tłumaczy zdania i teksty z zastosowaniem poznanego słownictwa.
7/ formułuje wypowiedzi ustne z zastosowaniem poznanego słownictwa.
8/ redaguje teksty użytkowe, argumentacyjne i narracyjno-opisowe na poziomie B2/C1.
9/ potrafi pracować w grupie.
Kryteria oceniania
-Kolokwium pisemne
-Kolokwium ustne
-Test
-Projekt
-Esej
-Raport
-Prezentacja multimedialna
-Portfolio
-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Tryb ogłoszenia wyników zaliczenia: system USOS w ciągu 14 dni od daty ostatnich zajęć
Literatura
1/ Cojocaru D., „Romanian Grammar”, http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf
2/ Cychnerski T., „Flexiunea verbală în limba română”, vol. II, Wyd. UAM, Poznań, 1999.
3/ Deboveanu-Terpu E., Wójtowiczowa J., „Zbiór polsko-rumuńskich idiomów”, Wyd. UW, Warszawa, 1984.
4/ – „Dicţionar explicativ ilustrat al limbii române”, Editura Arc & Gunivas, Chişinău, 2007.
5/ – „Dicționar ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române”, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2010.
6/ Doca Gh., „La langue roumaine. Synonymie Grammaticale et Correction Linguistique”, Ars Docendi, București, 2000.
7/ Geambaşu C., Porawska J., „Limba română”, Wyd. UJ, Kraków, 1999.
8/ Klimkowski T., Teodorowicz J., Ivancu E., „Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski”, Wyd. Nowela, Poznań, 2012.
9/ Mirska Lasota H., Porawska J., „Wielki słownik rumuńsko-polski”, Wyd. UJ, Kraków, 2009.
Materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: