Praktyczna nauka języka rumuńskiego - mówienie 09-PNJRm-4LR-46
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Struktury gramatyczne.
2/ Ćwiczenia ustne i pisemne na zastosowanie poznanych struktur gramatycznych.
3/ Ćwiczenia na rozumienie ze słuchu.
4/ Ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, uzupełnianie luk itp.).
5/ Lektura tekstów dotyczących różnych dziedzin w celu poznania słownictwa.
6/ Ćwiczenia na tłumaczenie zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa.
7/ Konstruowanie wypowiedzi ustnych z użyciem poznanego słownictwa.
8/ Ćwiczenia rozwijające umiejętność redagowania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ zna struktury gramatyczne na poziomie B2.
2/ poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
3/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu ze słuchu na poziomie B2.
4/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego na poziomie B2.
5/ zna słownictwo z różnych dziedzin na poziomie B2.
6/ tłumaczy zdania i teksty z zastosowaniem poznanego słownictwa.
7/ formułuje wypowiedzi ustne z zastosowaniem poznanego słownictwa.
8/ redaguje teksty użytkowe, argumentacyjne i narracyjno-opisowe na poziomie B2.
9/ potrafi pracować w grupie.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- oceny uzyskane na testach pisemnych w ciągu semestru
- ocena uzyskana na końcowym zaliczeniu pisemnym
- ocena uzyskana na egzaminie pisemnym i ustnym
Literatura
1/ Cojocaru D., „You can speak Romanian”, Compania, Bucureşti, 2006.
2/ Cojocaru D., „Romanian Grammar”, http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf
3/ Cychnerski T., „Flexiunea verbală în limba română”, vol. II, Wyd. UAM, Poznań, 1999.
4/ – „Dicționarul explicativ al limbii române”, Editura Univers Enciclopedic Gold, Bucureşti, 2012.
5/ – „Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române”, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2010.
6/ Dorobăţ A., Fotea M., „Româna de bază. Manual pentru studenţi străini”, vol. II, Institutul European, Iaşi, 1999.
7/ Klimkowski T., Teodorowicz J., Ivancu E., „Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski”, Wyd. Nowela, Poznań, 2012.
8/ Klimkowski T., „Zarys gramatyki języka rumuńskiego”, w: Klimkowski T., Teodorowicz J., Ivancu E., „Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski”, Wyd. Nowela, Poznań, 2012.
9/ Kohn D., „Puls. Manual de limba română pentru străini. Nivelurile B2-B2”, Polirom, Iaşi, 2012.
10/ Mirska Lasota H., Porawska J., „Wielki słownik rumuńsko-polski”, Wyd. UJ, Kraków, 2009.
Materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: