Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJRA-46
Człowiek, jego wygląd zewnętrzny i cechy osobowości:
• Wygląd zewnętrzny /portret/, cechy, które nas przyciągają i odpychają
• Ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż – czyli jak zaprezentować siebie
• Charakter człowieka, jego emocje
• Intelekt;
• Styl życia, poglądy, uznawane wartości
Zdrowie człowieka i choroby:
• Zagrożenia dla zdrowia i profilaktyka
• Lekarze specjaliści, terapia, lekarstwa, sposoby leczenia
• Współczesne choroby cywilizacyjne, uzależnienia
• Postępowanie w sytuacjach zagrożenia
• Zdrowy styl życia
W zdrowym ciele... / sport w życiu człowieka /
• Zimowe i letnie dyscypliny sportowe
• Fitness i zdrowy tryb życia
• Imprezy sportowe
• Sporty ekstremalne
Turystyka, różne formy spędzania czasu wolnego
• Wyjazdy zorganizowane (wybór miejsca, przygotowanie do podróży)
• Korzystanie z ofert biur podróży (wybór oferty, reklamacje)
• Turystyka piesza (przygotowanie, „niezbędnik turysty”
Świat wokół nas - ekologia
• Zagrożenia dla środowiska naturalnego człowieka.
• Małe i wielkie inicjatywy ekologiczne
Sprawy codzienne, sprawy przyziemne
• Usługi z jakich korzystamy
• Tradycyjna i nowa działalność usługowa
Czasowniki zwrotne/niezwrotne, przechodnie/nieprzechodnie; rekcja czasownika w aspekcie porównawczym; imiesłowy czynne i bierne; imiesłów przysłówkowy; strona czynna i bierna; konstrukcje z imiesłowem przymiotnikowym i przysłówkowym
Sposoby wyrażenia modalności
Pełna i krótka forma przymiotnika w funkcji orzecznika
Zaimki przeczące i nieokreślone
Wyrażenie stosunków przestrzennych
Wyrażenie stosunków czasowych
Wyrażenie stosunków ilościowych (liczebniki zbiorowe,
Wyrażenie stosunków przyczynowych
Użycie wielkiej i małej litery
Pisownia przyrostków -n-, - nn- w przymiotnikach, czasownikach, przysłówkach, imiesłowach przymiotnikowych i przysłówkowych
Pisownia samogłosek nieakceptowanych w rdzeniu wyrazu
Pisownia samogłosek w wyrazach złożonych
Pisownia wyrazów złożonych
Pisownia przysłówków
Pisownia przyimków złożonych
Pisownia spójników
Pisownia Partyków nie, ni z różnymi częściami mowy
Użycie znaków interpunkcyjnych w zdaniach prostych i złożonych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna i stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych.
potrafi wypowiadać się na temat preferowanych i nie cech wyglądu zewnętrznego, charakteru itp., oceniać i wnioskować.
rozumie słuchany tekst i potrafi wykonywać zadania z nim związane (łączenie sprawności słuchania z pisaniem, mówieniem)
potrafi prawidłowo napisać list, charakterystykę, recenzję, opis i esej
wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń).
stosuje poprawnie adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne.
tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej:
- charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej:
- charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
potrafi umiejętnie wnioskować, negocjować i uzasadniać swoje opinie w monologu, dialogu i polilogu.
rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady ortograficzne
rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne
potrafi zastosować podstawowe zasady interpunkcji
potrafi zastosować podstawowe zasady składni
potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień)
- terminowe przygotowywanie i oddawanie prac pisemnych (esejów, zadań dodatkowych)
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
- zaliczenie kolokwium semestralnego.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Alina Gołubiewa, Natalia Kowalska, Русский язык сегодня, dla uczniów studentów i przedsiębiorców, Warszawa 1998.
A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.
M. Cieplicka, D.Torzewska, Русский язык, Kompendium tematyczno - leksykalne 2, Poznań 2008.
M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы, Warszawa 2011.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
A. Gołubiewa, N. Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, 2, Warszawa 1999.
I. Kabyszewa i inni, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami, Warszawa 2004.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia praktyczne z ortografii, Kraków 1996.
W. Milczarek, Język rosyjski od A do Z, Warszawa 2002.
А.С. Хазанова, Работа по орфографии при изучении морфологии в школе, Москва 1976.
Русский язык зарубежному преподавателю русского языка, под ред. С.Н.Плужниковой, Е.Ю.Владимирского, Москва 1982.
Autorskie materiały przygotowane przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: