Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJRA-16
Moi bliscy, znajomi, przyjaciele i moja rodzina:
1. sposoby pośredniego i bezpośredniego zapoznania się
2. znajomość z obcokrajowcami (nazwy narodowości)
3. w kręgu rodzinnym (członkowie rodziny, charakter człowieka, czynności życia codziennego, charakterystyka brata lub siostry, sposoby określania wieku człowieka, sposoby wyrażenia czasu, mój plan dnia)
Czas wolny. Zainteresowania, hobby.
formy spędzania czasu wolnego, styl życia
Prace domowe
Podział obowiązków domowych w rodzinie
Nauka, zawód, szkoła, praca:
1. gdzie i dlaczego się uczymy
2. gdzie i jak pracujemy, przyszły zawód, gdzie i jak odpoczywamy
Wybrane zagadnienia dot. człowieka
1. wygląd zewnętrzny, moda, jak ubiera się młodzież.
Podstawowe informacje o Rosji - wybrane informacje o Moskwie i Sankt-Petersburgu, podróżowanie i turystyka
Mieszkanie (miejsce zamieszkania, dom, pokój, akademik):
1. jak my mieszkamy (umeblowanie mieszkania, przeprowadzka, remont)
2. jak spędzamy święta, Nowy Rok (gościnność, przyjęcie gości, dzień urodzin, święta i uroczystości)
3. kuchnia rosyjska
Transport, miasto, hotel:
1. jak korzystać z transportu miejskiego?
2. rodzaje transportu (transport powietrzny, kolejowy, wodny)
3. miasto (zakupy i usługi – rodzaje sklepów, nazwy towarów, sprzedawanie i kupowanie, żywienie – artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne)
4. pobyt w hotelu, ubezpieczenie
Artykulacja głosek języka rosyjskiego. Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:
Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach. Podstawowe konstrukcje intonacyjne.
Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.
Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem, stopniowanie.
Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.
Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.
Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.
Przysłówki miejsca, czasu, ilości, sposobu; stopniowanie.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe.
Pisownia i interpunkcja; oznaczanie dźwięków rosyjskich na piśmie, alfabet rosyjski.
Pisownia samogłosek pod akcentem i w pozycji nieakcentowanej, po spółgłoskach twardych i miękkich, po twardym i miękkim znaku.
Pisownia przedrostków, grup spółgłoskowych w rzeczownikach, przymiotnikach i przysłówkach.
Pisownia twardego i miękkiego znaku w różnych częściach mowy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna proste struktury leksykalno-gramatycznymi w zakresie tematów określonych w podstawie programowej.
Tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej poprawnej pod względem fonetycznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym, uwzględniającej opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. W zakresie treści programowych; relacjonowanie wydarzeń; przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
Tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej poprawnej pod względem, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym, uwzględniającej opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. w zakresie treści programowych; przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę, opowiadanie, streszczenie i inne.
Wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń), potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi.
Stosuje poprawnie, adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne.
rozumie prosty tekst słuchany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora
2. wyselekcjonować informacje
3. określić kontekst sytuacyjny
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy.
Rozumie tekst czytany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora
2. wyselekcjonować informacje
3. określić kontekst sytuacyjny
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy.
Opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego. Poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, recytuje krótkie teksty.
Potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach. Zna i poprawnie stosuje konstrukcje intonacyjne w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych.
Rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w tekstach pisanych.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia z komponentów PNJR jest:
1. REGULARNE UCZĘSZCZANIE NA ZAJĘCIA.
W ciągu roku akademickiego student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia dwa zajęcia, pozostałe muszą być usprawiedliwione na najbliższych zajęciach zaświadczeniem lekarskim. Liczba nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nie może przekraczać 1/3 liczby zajęć danego przedmiotu w danym roku akademickim. Opuszczenie większej ilości zajęć jest podstawą do odmowy przez prowadzącego zajęcia zaliczenia przedmiotu.
2. SPEŁNIENIE WYMOGÓW PROGRAMOWYCH.
Na początku roku akademickiego każdy prowadzący komponent PNJR przedstawia w formie ustnej zasady otrzymania zaliczenia, które ściśle określają zakres materiału do opanowania i przygotowania na zajęcia, liczbę testów, prezentacji czy prac pisemnych do zaliczenia. W przypadku nie spełnienia przez studenta któregokolwiek z warunków przedstawionych przez nauczyciela, a skutkujących niedostateczną znajomością przedmiotu, ma on prawo odmówić zaliczenia.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
A. Pado, Успех cz. 1, 2, Warszawa 2002.
I. Wierieszczagina, Давайте поговорим, Warszawa 1995.
Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... базовый уровень, Санкт-Петербург, 2008.
О.Н.Короткова, И.В.Одинцова, Загадай желание, Санкт-Петербург, 2006.
И.В. Одинцова, Что вы сказали, Санкт-Петербург 2007.
С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.
J. Henzel, E.Szędzielorz, Wymowa i intonacja rosyjska, Warszawa 1997.
Н.Б. Караванова, Слушаем живую русскую речь, Москва 2009.
В.С. Ермаченкова, Слушать и услышать, Санкт-Петербург 2008.
И.В. Одинцова, Что вы сказали, Санкт-Петербург 2007.
С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: