Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-ZU-34
Kultura obyczajowa:
• Trzy poziomy kultury obyczajowej (człowieka)
• Wartości moralne i materialne
Rynek pracy
• Podstawowe realia związane ze współczesnym stanem rynku pracy w Rosji
• Sfery pracy (IT, marketing, budownictwo, bankowość, oświata etc.)
Językowa kultura człowieka:
• Nasz język – odzwierciedlenie naszej osobowości
• Nasz język określa granice naszego świata. Hipoteza Sapira-Whorfa
Aktualne wydarzenia w kraju i na świecie
Pisownia partykułu не z przymiotnikami
Rekcja przy wyrazach synonimicznych
Użycie przyimków synonimicznych (о поездле – про поездку – насчет поездки – относительно поездки – касательно поездки)
Powtórzenie jednakowych spójników i wyrazów spójnikowych w zdaniu podrzędnie złożonym
Konstrukcje z rzeczownikami odczasownikowymi
Liczebniki główne i zbiorowe jako synonimy
Użycie wyrazów притом – при том, причём – при чём
Użycie wyrazów никто – ни кто, нигде – ни где, никогда – ни когда, никакой – ни какой
Użycie zaimków interpunkcyjnych:
• Na końcu rubryki wyliczenia
• Wielokropek w cytatach w miejscu opuszczenia wyrazów w cytowanym tekście
• Myślnik w zdaniach eliptycznych
• Cudzysłów w tekstach autorskich i cytowanych (cudzysłów w cudzysłowie)
Paronimy jako błędy językowe i jako gra słów (kalambur)
• Synonimia. Rodzaje synonimów. Błędy przy użyciu synonimów
• Antonimia
• Paronimia
Użycie przysłów i aforyzmów
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Całkowicie rozumie język mówiony.
Całkowicie rozumie tekst słuchany w zakresie treści programowych (w tym również wygłady referaty), rozumie dłuższą wypowiedź spontaniczną, dotyczącą rozmaitych wydarzeń i faktów rzeczywistości.
Potrafi spontanicznie wypowiadać się na jakikolwiek temat oraz wypowiadać się w zakresie przygotowanego wystąpienia ustnego.
Wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia, biorąc udział w spontanicznych dialogach/ polilogach problemowych, wyraża własne zdanie i argumentuje je.
Wykazuje się umiejętnością krytycznej interpretacji tekstu i rozumienia zawartych w nim treści implicytnych oraz intencji autora.
Rozumie znaczenie wyrazów polisemicznych, kalamburów, przysłów, aforyzmów oraz użytych w kontekście nowych jednostek frazeologicznych.
Potrafi przedstawić główne tezy własnej pracy magisterskiej, referować treść fragmentu własnej pracy magisterskiej i nieskomplikowanego artykułu naukowego.
Tworzy tekst pisany w postaci rozprawki, wypracowania swobodnego, wypracowania argumentującego oraz różnych gatunków eseju
Potrafi ustnie poprawnie przetłumaczyć fragment tekstu (w zakresie zrealizowanych tematów) bez użycia słownika.
Prawidłowo stosuje zasady gramatyczne.
Prawidłowo stosuje zasady interpunkcyjne.
Potrafi zastosować wprowadzone zasady składni.
Prawidłowo stosuje podstawy stylistyki.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów / kolokwiów
- przygotowanie prezentacji / esejów / prac pisemnych
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Billingham J., Redagowanie tekstów, Warszawa 2007.
Д.Э.Розенталь, Русский язык, Москва 1988.
Д.Э.Розенталь, Справочник: управление в русском языке, Москва 1997.
М.А.Шелякин, Справочник по русской грамматике, Москва1993.
Д.Э.Розенталь, Практическая стилистика русского языка, Москва1974.
И.Б.Голуб, Д.Э.Розенталь, Секреты стилистики: правила хорошей речи, Москва 1998.
Z. Burnewicz i inni, Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
В.И.Аннушкин, Риторика, Экспресс-курс, Москва 2008.
Т.Е.Тимошенко, Риторика, Москва 2009.
M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską ? Kraków 2005.
Inne materiały: autorskie, z różnych źródeł ( podręczniki, ćwiczenia, artykuły prasowe)
A. Mirowicz i inni, Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom 1 i 2.
D.Hessen, R. Szypuła, Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa 1998, tom 1 i 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: