Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-ZU-24
Wyjątki w odmianie nazw i terminów złożonych;
Warianty form orzeczenia;
Związek podmiotu z orzeczeniem (z uwzględnieniem wariantów form podmiotu i orzeczenia);
Zasady pisowni łącznej, rozdzielnej nazw, terminów i przymiotników:
Formy synonimiczne przyimków;
Skróty i skrótowce – znaczenie, odmiana, pisownia
Zasady pisowni form przeczenia – zaimków i partykuł;
Zasady pisowni znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym i złożonym;
Świat mediów:
• Prasa (popularna polska / rosyjska periodyki);
• Telewizja;
• Oddziaływanie i manipulacja polityczna;
• Czwarta władza;
Świat nauki i techniki:
• Cyberprzestrzeń, czyli nowa rzeczywistość (możliwości, uzależnienie, przestępstwa komputerowe);
• Biotechnologia (klonowanie, GMO);
Świat kultury:
• Kultura i współczesne życie;
• Subkultura młodzieżowa;
• Kultura i antykultura;
Świat reklamy:
• Rodzaje reklamy;
• Reklama w telewizji;
• Antyreklama;
• Reklama społeczna;
Świat biznesu:
• Biznes czyli przedsiębiorstwo;
• Biznes w Rosji;
• Co jest celem biznesu?
• Nierówność spoleczna, czyli problem do rozwiązania?
Świat rozrywki:
• Kino, teatr,muzyka ;
• Kawiarnie, bary, restauracje, kluby nocne;
• Prywatki, zabawy taneczne, zabawy towarzyskie, paint-ball, wieczorki zapoznawcze;
Aktualne wydarzenia w kraju i na świecie;
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się
student/ka:
potrafi sformułować (w formie ustnej i pisemnej) treści z uwzględnieniem zasad leksykalno-gramatycznych i stylistycznych oraz specyfiki stylu komunikacji;
potrafi wykonać dowolną pracę pisemną z uwzględnieniem zasad ortograficznych i interpunkcyjnych;
wydziela w tekście wyrazy i zdania wtrącone;
dokonuje korekty tekstów własnych oraz innych autorów;
za i swobodnie stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych;
rozumie audiotekst zawierający nowe wyrazy i całkowicie rozumie słuchany tekst w zakresie materiałów programowych;
potrafi logiczne wyrazić swoje myśli w postaci przygotowanego wystąpienia, streszczenia ustnych (pisemnych tekstów) i przedstawić swoje opinie odnośnie rozmaitych zjawisk i wydarzeń, argumentować je.
potrafi brać udział w nieprzygotowanych swobodnych dialogach i dyskusjach, pracować w grupie.
tworzy tekst w postaci wypracowania swobodnego, wypracowania z argumentacją oraz esej w zakresie materiałów programowych.
potrafi poprawnie przetłumaczyć fragment tekstu (z tematyki, która została przerobiona) w formie ustnej / pisemnej na język rosyjski bez użycia słownika.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- egzamin końcowy
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Bondar N., Chwatow S., Бизнес-контакт. Komunikacja biznesowa po rosyjsku, Warszawa 2009;
Burnewicz Z., Górska L., Nowożenowa Z. Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002;
Dąbrowska L., Język rosyjski od A do Z. Repetytorium. Testy gramatyczne, Warszawa 2004;
Hessen D., Stypuła R. Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa 1998, t.I i II;
Kowalska N., Samek. Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004;
Mirowicz A., Dulewiczowi I., Grek-Pabisowa I, Maryniakowa I., Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom I i II;
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską, Kraków 2005;
Голуб И.Б., Розенталь Д.Э., Cекреты стилистики: правила хорошей речи, Москва 1998;
Голуб И.Б., Русский язык и культура речи, Москва 2002;
Розенталь Д.Э., Практическая стилистика русского языка, Москва 1974;
Розенталь Д.Э., Справочник: управление в русском языке, Москва 1997;
Розенталь Д.Э., Справочник по русскому языку. Орфография. Пунктуация. Москва 1998;
Розенталь Д.Э., Справочник по правописанию и литературной правке, Москва 1997;
Соболева О.Л., Полный справочник по орфографии и пунктуации, Москва 1999;
Шелякин М.А., Справочник по русской грамматике, Москва 1993;
Другие материалы: авторские; по различным источникам (учебники, пособия, сборники текстов и упражнений, интернет и т.п.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: