Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-ZL-66
KOMUNIKACJA
Tematy:
Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości (na podstawie tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu i tematów określonych programem); Wybory; Wybrane problemy socjalnie, ekonomiczne i kulturowe.
SŁUCHANIE
Rozwijanie słuchu i pamięci, słuchanie wywiadów, audycji radiowych
i telewizyjnych, programów naukowych, dyskusji, przemówień, wykładów, piosenek, talk-show etc.
CZYTANIE
Czytanie tekstów tematycznych ze zrozumieniem, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku (w tym o chakterze naukowym). Czytanie tekstów z wykorzystaniem techniki „brzęczącego czytania”.
Akcenty
Konstrukcji intonacyjne w zdaniu oznajmującym i pytającym (ИК-1, ИК-2, ИК-3, ИК-4)
PISANIE
Pisanie wypracowań (rodzaje: opis, rozprawka, opowiadanie) na podstawie zagadnień tematycznych z aspektu „Komunikacja”.
Pisanie esejów (adnotacja, referat) określonych modulem stylistyki naukowej
LEKSYKA
Rozumenie słownictwa różnorodnych tekstów z zakresu komunikacji, tematów określonych programem oraz stylistyki naukowej
Synonimy
Antonimy
Frazeologia
STYLISTYKA TEKSTU NAUKOWEGO
Konspektowanie, cytowanie, referowanie, redagowanie tekstów o charakterze naukowym.
GRAMATYKA
Tematy:
1. Odmiana imion, nazwisk i imion odojcowskich. Używanie nazwisk w tekstach naukowych z przyimkiem albo bez przyimka (согласно М. А. Шелякину, вслед за М. А. Шелякиным, по утверждению М. А. Шелякина, с точки зрения М. А. Шелякина и под.).
2. Używanie wyrazów какой – который.
3. Tworzenie przysłówkowych imiesłowów współczesnych i uprzednich. Imiesłowy przysłówkowe w zdaniu.
4. Imiesłowy przymiotnikowe (strona czynna i bierna, krótka forma imiesłowów przymiotnikowych biernych).
6. Biernik i dopełniacz przy przeczeniu.
7. Konstrukcje bierne (formy zwrotne) w stylu naukowym.
8. Zdania bezosobowe w stylu naukowym.
ORTOGRAFIA
Tematy:
1. Pisownia przymiotników dzierżawczych na -ск-, -ский, -ов, -ев, -ин (Пушкинские чтения, пушкинский стиль, Далев словарь, Катин котёнок, тургеневские «Записки охотника»).
2. Pisownia wyrazów złożonych z liczebnikami pisanymi cyframi. Pisownia
l liczebników porządkowych z liczebnikami pisanymi cyframi.
4. Używanie wybranych przyimków właściwych (кроме, между, из-за) i wtórnych (относительно, вслед за, независимо от, ввиду, в силу, вследствие, благодаря, несмотря на и др.).
5. Fakultatywnie: pisownia wybranych wyrazów złożonych; pisownia przyimków; pisownia przysłówków, patykuł.
INTERPUNKCJA
Znaki przestankowe przy jednorodnych i niejednorodnych częściach zdania prostego rozwiniętego.
Wyrazy uogólniające i znaki przestankowe przy nich (dwukropek, myślnik).
Znaki przestankowe przy wtrąceniach (wyrazach, związkach wyrazowych i zdaniach wtrąconych).
Znaki przestankowe przy cytowaniu pośrednim czy bezpośrednim
Wydzielone części zdania (wydzielone określenia, wydzielone przydawki, wydzielone okoliczniki).
Znaki przestankowe przy wydzielonych częściach zdania.
Mowa zależna i niezależna. Różnice pomiędzy mową zależną i niezależną.
Znaki przestankowe w zdaniu złożonym współrzędnie.
Znaki przestankowe w zdaniu złożonym podrzędnie.
Znaki przestankowe w zdaniach złożonych spójnikowych i bezspójnikowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
posiada uporządkowaną wiedzę na temat struktury i funkcji języka rosyjskiego, która jest zorientowana na zastosowanie praktyczne
rozumie teksty autentyczne i wypowiedzi ustne, które potrafi prawidłowo analizować i interpretować
posiada opanowaną technikę czytania oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem złożonych tekstów pisanych
potrafi skutecznie posługiwać się złożonymi konstrukcjami i szerokim zakresem słownictwa w mowie i piśmie w celu wyrażenia opinii oraz uczestnictwa w dyskusji z uwzględnieniem odpowiedniego stylu wypowiedzi
umie samodzielnie tworzyć długie, logiczne wypowiedzi (zarówno ustne jak i pisemne) z uwzględnieniem specyfiki dyskursu oraz zasad leksykalno-gramatycznych, interpunkcyjnych i stylistycznych
potrafi pracować z tekstem naukowym: samodzielnie wyszukiwać, analizować, interpretować i selekcjonować informację, a także tworzyć teksty własne wykorzystując zdobytą wiedzę
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji w języku rosyjskim
Umie stosować reguły gramatyczne oraz składniowe według programu nauczania
Umie parafrazować wypowiedzi, konspektować i referować komunikaty, stosować cytaty, analizować teksty o różnych treściach, objętości i stylistyce.
Umie redagować tekst pisemny (wypracowanie, esej, adnotacje), wyróżniać słowa kluczowe, wyjaśniać terminy, określać koncepcje, oraz wyjaśniać reguły gramatyczne i interpunkcyjne
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
‒ obecność na zajęciach,
‒ aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
‒ pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy nedostatecznej oceny z testów)
‒ zaliczenie kolokwium semestralnego.
‒ przygotowanie zadań domowych (2 za nieprzygotowanie)
‒ przygotowanie prezentacij, ocena całego procesu.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Туманова Ю. Л., Бойко В. Г., Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997.
Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012.
Шанский Н.М., Лингвистические детективы, Москва 2007.
Burnewicz Z., Górska L., Nowożenowa Z., Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
Рогозная Н. Н., Читаем тексты по специальности. Лингвистика, Санкт-Петербург 2010.
Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Warszawa 2003.
Махнач А., Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009.
Дерягина С. И., Мартыненко Е. В., Гадалина И. И., В газетах пишут. Учебное пособие для иностранцев, изучающих русский язык, Москва 2001.
Москвитина Л. И., В мире новостей, Санкт-Петербург 2009.
Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
Burnewicz Z., Górska L., Nowożenowa Z., Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
Бердичевский А. Л., Соловьёва Н. Н., Русский язык: сферы обучения. Учебное пособие по стилистике для студентов-иностранцев, Москва 2002.
Сокольчик И. А., Русский язык. Синтаксис и пунктуация в тестах, Минск 2010.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2005.
Karolak S., Słownik frazeologiczny rosyjsko-polski, Warszawa 1998, tom I i II.
Шелякин М. А., Справочник по русской грамматике, Москва 1993.
Розенталь Д. Э., Справочник по русскому языку. Управление в русском языке, Москва 2003.
Mirowicz A., Dulewiczowa I., Grek-Pabisowa I., Maryniakowa I., Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom I i II.
Hessen D., Szypuła R., Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa1998, tom I i II.
Кожина М. Н., О специфике художественной и научной речи.
Голуб И. Б., Стилистика русского языка.
Голуб И. Б., Упражнения по стилистике русского языка, Москва 2001.
Розенталь Д. Э., Секреты стилистики.
Голованова Л.З., Пособие по научному стилю речи, Москва 1980.
Хавронина С. А., Жидкова Г.Ф., Пособие по развитию навыков научной речи. Для иностранных студентов-филологов, Москва 1985.
Хавронина С. А., Крылова О.А., Обучение иностранцев порядку слов в русском языке, Москва 1989.
Inne materiały autorskie (podręczniki, czasopisma, artykuły popularno-naukowe).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: