Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-ZL-56
KOMUNIKACJA
Tematy:
Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości (na podstawie tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu i tematów określonych programem); Wybory; Wybrane problemy socjalnie, ekonomiczne i kulturowe.
SŁUCHANIE
Rozwijanie słuchu i pamięci, słuchanie wywiadów, audycji radiowych
i telewizyjnych, programów naukowych, dyskusji, przemówień, wykładów, piosenek, talk-show etc.
CZYTANIE
Czytanie tekstów tematycznych ze zrozumieniem, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku (w tym o chakterze naukowym). Czytanie tekstów z wykorzystaniem techniki „brzęczącego czytania”.
Akcenty
Konstrukcji intonacyjne w zdaniu oznajmującym i pytającym (ИК-1, ИК-2, ИК-3, ИК-4)
PISANIE
Pisanie wypracowań (rodzaje: opis, rozprawka, opowiadanie) na podstawie zagadnień tematycznych z aspektu „Komunikacja”.
Pisanie esejów (adnotacja, referat) określonych modulem stylistyki naukowej
LEKSYKA
Rozumenie słownictwa różnorodnych tekstów z zakresu komunikacji, tematów określonych programem oraz stylistyki naukowej
Synonimy
Antonimy
Frazeologia
STYLISTYKA TEKSTU NAUKOWEGO
Konspektowanie, cytowanie, referowanie, redagowanie tekstów o charakterze naukowym.
GRAMATYKA
Tematy:
1. Odmiana imion, nazwisk i imion odojcowskich. Używanie nazwisk w tekstach naukowych z przyimkiem albo bez przyimka (согласно М. А. Шелякину, вслед за М. А. Шелякиным, по утверждению М. А. Шелякина, с точки зрения М. А. Шелякина и под.).
2. Używanie wyrazów какой – который.
3. Tworzenie przysłówkowych imiesłowów współczesnych i uprzednich. Imiesłowy przysłówkowe w zdaniu.
4. Imiesłowy przymiotnikowe (strona czynna i bierna, krótka forma imiesłowów przymiotnikowych biernych).
6. Biernik i dopełniacz przy przeczeniu.
7. Konstrukcje bierne (formy zwrotne) w stylu naukowym.
8. Zdania bezosobowe w stylu naukowym.
ORTOGRAFIA
Tematy:
1. Pisownia przymiotników dzierżawczych na -ск-, -ский, -ов, -ев, -ин (Пушкинские чтения, пушкинский стиль, Далев словарь, Катин котёнок, тургеневские «Записки охотника»).
2. Pisownia wyrazów złożonych z liczebnikami pisanymi cyframi. Pisownia
l liczebników porządkowych z liczebnikami pisanymi cyframi.
4. Używanie wybranych przyimków właściwych (кроме, между, из-за) i wtórnych (относительно, вслед за, независимо от, ввиду, в силу, вследствие, благодаря, несмотря на и др.).
5. Fakultatywnie: pisownia wybranych wyrazów złożonych; pisownia przyimków; pisownia przysłówków, patykuł.
INTERPUNKCJA
Znaki przestankowe przy jednorodnych i niejednorodnych częściach zdania prostego rozwiniętego.
Wyrazy uogólniające i znaki przestankowe przy nich (dwukropek, myślnik).
Znaki przestankowe przy wtrąceniach (wyrazach, związkach wyrazowych i zdaniach wtrąconych).
Znaki przestankowe przy cytowaniu pośrednim czy bezpośrednim
Wydzielone części zdania (wydzielone określenia, wydzielone przydawki, wydzielone okoliczniki).
Znaki przestankowe przy wydzielonych częściach zdania.
Mowa zależna i niezależna. Różnice pomiędzy mową zależną i niezależną.
Znaki przestankowe w zdaniu złożonym współrzędnie.
Znaki przestankowe w zdaniu złożonym podrzędnie.
Znaki przestankowe w zdaniach złożonych spójnikowych i bezspójnikowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
prawidłowo artykułuje dźwięki w poszczególnych zwrotach zgodnie z normami ortoepii w języku rosyjskim;
właściwie stosuje akcent logiczny w celu wyróżniania słów zgodnie z ich znaczeniem;
konstruuje wypowiedzi przestrzegając jednocześnie zasad intonacji oraz normy językowe;
koryguje swój styl wypowiedzi oraz samodzielnie eliminuje błędy językowe spowodowane nieprawidłowym wyborem form gramatycznych i błędów w pisowni poszczególnych wyrazów oraz wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia;
rozumie oraz posługuje się opanowanym materiałem z zakresu grafiki oraz ortografii języka ukraińskiego, niezbędnym zarówno w procesie konstruowania dialogów, monologów, dłuższych wypowiedzi na określony temat i w zaproponowanych sytuacjach;
prawidłowo stosuje znaki interpunkcyjne w mowie niezależnej i dialogach oraz potrafi uzasadnić ich użycie w poszczególnych sytuacjach;
w logiczny oraz zrozumiały sposób potrafi przekazać zasadniczy sens i myśl wypowiedzi i stosuje różnorodne środki leksykalne i stylistyczne oraz formy gramatyczne;
Stosuje poprawnie, adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne;
prezentuje odpowiedni poziom sprawności językowej w prowadzeniu dialogu, udziału w dyskusji, odgrywaniu roli w określonych sytuacjach językowych (zwięzłość, logika, zrozumienie, sensowność, itp.);
swobodnie posługuje się opanowanym materiałem leksykalnym, niezbędnym zarówno w procesie konstruowania dialogów, monologów, dłuższych wypowiedzi na określony temat i w zaproponowanych sytuacjach;
potrafi argumentować własną opinię w zakresie omawianego tematu;
płynnie i wyraźnie oraz zgodnie z normami ortoepii i intonacji czyta na głos teksty zróżnicowane pod względem stylu i gatunku;
potrafi zaprezentować myśl przewodnią, główne wątki, związki przyczynowo-skutkowe, oraz pozostałe drugorzędne informacje wynikające z opracowanego tekstu;
analizuje strukturę tekstu, wydzielając mikrotematy, dobierając do nich tytuły; ocenia tekst pod względem treści, formy i realizacji językowej;
potrafi przekazywać w sposób szczegółowy i wybiórczy przeczytane teksty, samodzielnie układając plan wypowiedzi, podporządkowując wypowiedź zasadniczemu wątkowi zawartemu w tekście oraz z zachowaniem kompozycji wypowiedzi i chronologii wydarzeń;
wyraża oraz argumentuje własne zdanie, własne stanowisko w odniesieniu do tematyki czytanego tekstu;
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
‒ obecność na zajęciach,
‒ aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
‒ pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy nedostatecznej oceny z testów)
‒ zaliczenie kolokwium semestralnego.
‒ przygotowanie zadań domowych (2 za nieprzygotowanie)
‒ przygotowanie prezentacij, ocena całego procesu.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Туманова Ю. Л., Бойко В. Г., Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997.
Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012.
Шанский Н.М., Лингвистические детективы, Москва 2007.
Burnewicz Z., Górska L., Nowożenowa Z., Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
Рогозная Н. Н., Читаем тексты по специальности. Лингвистика, Санкт-Петербург 2010.
Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Warszawa 2003.
Махнач А., Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009.
Дерягина С. И., Мартыненко Е. В., Гадалина И. И., В газетах пишут. Учебное пособие для иностранцев, изучающих русский язык, Москва 2001.
Москвитина Л. И., В мире новостей, Санкт-Петербург 2009.
Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
Burnewicz Z., Górska L., Nowożenowa Z., Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
Бердичевский А. Л., Соловьёва Н. Н., Русский язык: сферы обучения. Учебное пособие по стилистике для студентов-иностранцев, Москва 2002.
Сокольчик И. А., Русский язык. Синтаксис и пунктуация в тестах, Минск 2010.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2005.
Karolak S., Słownik frazeologiczny rosyjsko-polski, Warszawa 1998, tom I i II.
Шелякин М. А., Справочник по русской грамматике, Москва 1993.
Розенталь Д. Э., Справочник по русскому языку. Управление в русском языке, Москва 2003.
Mirowicz A., Dulewiczowa I., Grek-Pabisowa I., Maryniakowa I., Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom I i II.
Hessen D., Szypuła R., Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa1998, tom I i II.
Кожина М. Н., О специфике художественной и научной речи.
Голуб И. Б., Стилистика русского языка.
Голуб И. Б., Упражнения по стилистике русского языка, Москва 2001.
Розенталь Д. Э., Секреты стилистики.
Голованова Л.З., Пособие по научному стилю речи, Москва 1980.
Хавронина С. А., Жидкова Г.Ф., Пособие по развитию навыков научной речи. Для иностранных студентов-филологов, Москва 1985.
Хавронина С. А., Крылова О.А., Обучение иностранцев порядку слов в русском языке, Москва 1989.
Inne materiały autorskie (podręczniki, czasopisma, artykuły popularno-naukowe).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: