Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-ZL-36
Człowiek, jego wygląd zewnętrzny i cechy osobowości:
• Wygląd zewnętrzny /portret/, cechy, które nas przyciągają i odpychają
• Ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż – czyli jak zaprezentować siebie
• Usługi (fryzjer, kosmetyczka, szewc, krawiec)- czyli jak dbać o siebie i swój image
• Charakter człowieka, jego emocje, cechy pozytywne, negatywne i ambiwalentne
• Intelekt; styl życia, poglądy, uznawane wartości PNJR_ 1 - PNJR_14
Zdrowie człowieka i choroby:
• Zagrożenia dla zdrowia i profilaktyka
• Lekarze specjaliści, terapia, lekarstwa, sposoby leczenia
• Współczesne choroby cywilizacyjne, uzależnienia
• Postępowanie w sytuacjach zagrożenia
• Zdrowy styl życia PNJR_ 1 - PNJR_14
W zdrowym ciele... / sport w życiu człowieka /
• Dyscypliny i imprezy sportowe
• Fitness i zdrowy tryb życia
• Sporty ekstremalne PNJR_1 - PNJR_14
Turystyka, różne formy spędzania czasu wolnego
• Wyjazdy zorganizowane (wybór miejsca, przygotowanie do podróży)
• Korzystanie z ofert biur podróży (wybór oferty, reklamacje)
• Turystyka piesza (przygotowanie, „niezbędnik turysty” PNJR_ 1 - PNJR_14
Świat wokół nas - ekologia
• Zagrożenia dla środowiska naturalnego człowieka.
• Małe i wielkie inicjatywy ekologiczne PNJR_ 1 - PNJR_14
Czasowniki zwrotne/niezwrotne, przechodnie/nieprzechodnie; rekcja czasownika w aspekcie porównawczym
Sposoby wyrażenia modalności
Pełna i krótka forma przymiotnika w funkcji orzecznika
Zaimki przeczące i nieokreślone
Wyrażenie stosunków przestrzennych
Wyrażenie stosunków czasowych
Wyrażenie stosunków ilościowych (liczebnik)
Wyrażenie stosunków przyczynowych
Pisownia przyrostków -н-, -нн- w przymiotnikach, czasownikach, przysłówkach
Pisownia samogłosek nieakceptowanych w rdzeniu wyrazu
Pisownia wyrazów złożonych
Pisownia przysłówków
Pisownia przyimków złożonych i spójników
Pisownia „не”, „ни” z różnymi częściami mowy
Użycie znaków interpunkcyjnych w zdaniach prostych i złożonych (wybrane aspekty)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Zna i stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych.
Potrafi wypowiadać się na temat preferowanych i nie cech wyglądu zewnętrznego, charakteru itp., oceniać i wnioskować.
Rozumie słuchany tekst i potrafi wykonywać zadania z nim związane (łączenie sprawności słuchania z pisaniem, mówieniem)
Potrafi prawidłowo napisać list, charakterystykę, recenzję, opis i esej
Wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń).
Stosuje poprawnie adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne.
Tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej:
- charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
Tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej:
- charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
Potrafi umiejętnie wnioskować, negocjować i uzasadniać swoje opinie w monologu, dialogu i polilogu.
Rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady ortograficzne
Rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne
Potrafi zastosować podstawowe zasady interpunkcji
Potrafi zastosować podstawowe zasady składni
Potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień)
- terminowe przygotowywanie i oddawanie prac pisemnych (esejów, zadań dodatkowych)
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
- zaliczenie kolokwium semestralnego.
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty.
Student posługuje się prawidłową fonetycznie, literacką odmianą języka rosyjskiego, z minimalną ilością błędów fonetycznych, akcentuacyjnych
i gramatyczno-leksykalnych. Wypowiedź jest spójna, logiczna i nie narusza norm kulturowych i społecznych. Prezentuje bogaty i zróżnicowany zasób słownictwa (wykraczający poza poziom B2), stosuje synonimiczne konstrukcje gramatyczne i leksykalne. Potrafi dokonać autokorekty ew. błędów.
dobry plus (+db; 4,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami.
Student posługuje się prawidłową fonetycznie, literacką odmianą języka rosyjskiego, z niewielką ilością błędów fonetycznych, akcentuacyjnych
i gramatyczno-leksykalnych. Wypowiedź jest na ogół spójna, logiczna i nie narusza norm kulturowych i społecznych. Prezentuje dość bogaty
i zróżnicowany zasób słownictwa (wykraczający poza poziom B2), stosuje synonimiczne konstrukcje leksykalno-gramatyczne.
dobry (db; 4,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów.
Student posługuje się prawidłową fonetycznie, literacką odmianą języka rosyjskiego, z niewielką ilością błędów fonetycznych, akcentuacyjnych
i gramatyczno-leksykalnych. Błędy te nie zakłócają procesu komunikacji. Wypowiedź jest spójna, logiczna i nie narusza norm kulturowych
i społecznych .Prezentuje poprawny i zróżnicowany zasób słownictwa. Potrafi stosować większość synonimicznych konstrukcji leksykalno gramatycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami.
Student posługuje się dość poprawną, literacką odmianą języka rosyjskiego, popełnia jednak pewną ilość błędów fonetycznych i akcentuacyjnych, na ogół nie potrafi dokonać autokorekty. Posługuje się standardowym, dość powtarzalnym, choć na ogół poprawnym zasobem słownictwa. Są to raczej gotowe wyuczone struktury. Posługuje się częściowo poprawnym językiem, popełniając sporo zauważalnych, czasem też poważniejszych błędów. Potrafi budować zdania spójne, jednak z wyraźnym wahaniem.
dostateczny (dst; 3,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami.
Student posługuje się dość prawidłową fonetycznie, literacką odmianą języka rosyjskiego, potrafi poprawnie operować niektórymi strukturami prostymi
i złożonymi, popełnia dość dużo błędów fonetycznych, akcentuacyjnych
i zazwyczaj stosuje wąski zakres słownictwa. Rzadko używa słownictwa
o charakterze bardziej abstrakcyjnym. Posługuje się częściowo poprawnym językiem, popełniając sporo zauważalnych i rażących błędów potrafi budować zdania niekiedy spójne, jednak z wyraźnym wahaniem.
niedostateczny (ndst; 2,0):
brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się.
Student w sposób niepoprawny posługuje się językiem rosyjskim. Zakładane efekty uczenia się nie są osiągnięte. Student zdecydowanie nie radzi sobie
z wykonaniem poleceń i dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa. Bardzo rzadko próbuje w naturalny sposób zabierać głos
w rozmowie, a popełniane błędy całkowicie zakłócają komunikacji. Student, który nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną, otrzymuje z danego wymagania programowego ocenę niedostateczną.
Literatura
Alina Gołubiewa, Natalia Kowalska, Русский язык сегодня, dla uczniów studentów i przedsiębiorców, Warszawa 1998.
A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.
M. Cieplicka, D.Torzewska, Русский язык, Kompendium tematyczno - leksykalne 2, Poznań 2008.
M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы, Warszawa 2011.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
A. Gołubiewa, N. Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, 2, Warszawa 1999.
I. Kabyszewa i inni, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami, Warszawa 2004.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia praktyczne z ortografii, Kraków 1996.
W. Milczarek, Język rosyjski od A do Z, Warszawa 2002.
А.С. Хазанова, Работа по орфографии при изучении морфологии в школе, Москва 1976.
Русский язык зарубежному преподавателю русского языка, под ред. С.Н.Плужниковой, Е.Ю.Владимирского, Москва 1982.
Autorskie materiały przygotowane przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: