Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-ZL-16
Moi bliscy, znajomi, przyjaciele i moja rodzina:
1. sposoby pośredniego i bezpośredniego zapoznania się
2. znajomość z obcokrajowcami (nazwy narodowości)
3. w kręgu rodzinnym (członkowie rodziny, charakter człowieka, czynności życia codziennego, charakterystyka brata lub siostry, sposoby określania wieku człowieka)
Czas wolny. Zainteresowania, hobby.
formy spędzania czasu wolnego, styl życia
Prace domowe
podział obowiązków domowych w rodzinie
Nauka, zawód, szkoła, praca:
1. gdzie i dlaczego się uczymy
2. gdzie i jak pracujemy, przyszły zawód, gdzie i jak odpoczywamy
3. mój plan dnia, sposoby wyrażenia czasu
Wybrane zagadnienia dot. człowieka
1. wygląd zewnętrzny, moda, jak się ubierają Rosjanie,
2. zdrowie – podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, części ciała, zdrowy styl życia
Świat przyrody
pory roku, prognoza pogody
Podstawowe informacje o Rosji
wybrane informacje o Moskwie i Sankt-Petersburgu, podróżowanie i turystyka
Mieszkanie (miejsce zamieszkania, dom, pokój, akademik):
1. jak my mieszkamy (umeblowanie mieszkania, przeprowadzka, remont)
2. jak spędzamy święta, Nowy Rok (gościnność, przyjęcie gości, dzień urodzin, święta i uroczystości)
3. kuchnia rosyjska
Transport, miasto, hotel:
1. jak korzystać z transportu miejskiego?
2. rodzaje transportu (transport powietrzny, kolejowy, wodny)
3. miasto (zakupy i usługi – rodzaje sklepów, nazwy towarów, sprzedawanie i kupowanie, żywienie – artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne)
4. pobyt w hotelu, ubezpieczenie
Artykulacja głosek języka rosyjskiego.
Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:
Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach.
Podstawowe konstrukcje intonacyjne.
Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.
Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem, stopniowanie.
Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt .
Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.
Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.
Przysłówki miejsca, czasu, ilości, sposobu; stopniowanie.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe.
Pisownia i interpunkcja; oznaczanie dźwięków rosyjskich na piśmie, alfabet rosyjski.
Pisownia samogłosek pod akcentem i w pozycji nieakceptowanej, po spółgłoskach twardych i miękkich, po twardym i miękkim znaku.
Pisownia przedrostków, grup spółgłoskowych.
Pisownia przyrostków w rzeczownikach, przymiotnikach i przysłówkach.
Pisownia twardego i miękkiego znaku w różnych częściach mowy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
Opanował podstawowe słownictwo w zakresie tematów określonych w podstawie programowej.
Formułuje wypowiedzi ustne i pisemne poprawne pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym w zakresie tematów określonych w podstawie programowej.
Tworzy tekst w postaci krótkiej i dłuższej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej:
- opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk w zakresie tematów określonych w podstawie programowej,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
Tworzy tekst w postaci krótkiej i dłuższej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej:
- opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii.
Umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę, opowiadanie, streszczenie i inne.
Wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń).
Stosuje poprawnie, adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne.
Rozumie tekst słuchany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora
2. wyselekcjonować informacje
3. określić kontekst sytuacyjny
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy.
Rozumie tekst czytany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora
2. wyselekcjonować informacje
3. określić kontekst sytuacyjny
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy.
Rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe frazeologizmy i przysłowia w zakresie tematyki określonej w programie.
Zna i poprawnie stosuje konstrukcje intonacyjne w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych.
Opanował zasady użycia konstrukcji intonacyjnych w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych.
Recytuje krótkie teksty.
Poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi.
Potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach.
Rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w tekstach pisanych.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień),
- terminowe przygotowywanie i oddawanie prac pisemnych (wypracowań, zadań dodatkowych),
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów),
- zaliczenie kolokwium semestralnego.
Skala ocen / Kryteria oceniania
ocena bardzo dobry (bdb; 5,0):
kryterium ilościowe: przynajmniej 96%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu
ocena dobry plus (+db; 4,5):
kryterium ilościowe: przynajmniej 91% i mniej niż 96%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.
ocena dobry (db; 4,0):
kryterium ilościowe: przynajmniej 81% i mniej niż 91%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.
ocena dostateczny plus (+dst; 3,5):
kryterium ilościowe: przynajmniej 73% i mniej niż 81%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.
ocena dostateczny (dst; 3,0):
kryterium ilościowe: przynajmniej 61% i mniej niż 73%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)
ocena niedostateczny (ndst; 2,0):
kryterium ilościowe: poniżej 61%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte
Literatura
Pado, Успех cz. 1, 2, Warszawa 2002.
Wierieszczagina, Давайте поговорим, Warszawa 1995.
Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... базовый уровень, Санкт-Петербург, 2008.
О.Н.Короткова, И.В.Одинцова, Загадай желание, Санкт-Петербург, 2006.
И.В. Одинцова, Что вы сказали, Санкт-Петербург 2007.
С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.
J. Henzel, E.Szędzielorz, Wymowa i intonacja rosyjska, Warszawa 1997.
Н.Б. Караванова, Слушаем живую русскую речь, Москва 2009.
В.С. Ермаченкова, Слушать и услышать, Санкт-Петербург 2008.
H. Dąbrowska, M. Zybert, Новые встречи 1. Podręcznik. Zakres podstawowy, WSiP, Warszawa 21012.
M. Zybert, Новые встречи 2. Podręcznik. Zakres podstawowy, WSiP, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: